reklama

Autor Téma: Jak vytrhnout velrybě stoličku - srovnání starého a nového přepisu  (Přečteno 17800 krát)

PIT0MEC

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 388
    • Zobrazit profil
Pokud se bavíme o vysílání v analogu, tak tam se buď obraz odvysílal v 4/3 Letterbox (tj. obraz zůstal celý, akorát nahoře a dole byly černý pásy), anebo v 4/3 Pan&Scan (obraz vyplnil celou plochu, ale za cenu ztráty levé a pravé části, příp. jinak posunutý). Ale pro samotný vysílání to bylo úplně jedno, přenášel se pořád jenom namodulovaný signál a žádná úspora se nekonala ani v jednom případě.

Reklama

  • Stálý člen
  • *****
  • Příspěvků: 0

reklama



Jan Novák

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 2 439
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Tak u analogu nešlo o žádnou úsporu. Ale při vysílání filmu 21:9 přenášelo obraz přibližně 300 řádek, což je dost málo, zbytek byl černý. Při tehdejší velikosti obrazovky z filmu ani moc nezbylo, proto byl ořez oblíbený.
Proto se u DVD zavedl anamorfní formát, aby se pro přenos využilo vždy všech 576 řádek. Bohužel na 21:9 se nemyslelo ani v SD ani v HD, takže ten problém se opět opakuje.


Malata1 Jak

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 463
    • Zobrazit profil
Ještě se pozapomnělo, že dost filmů natáčeli na film běžným poměrem 1,33:1 a pak pro kina širokoúhlost hodně ořezali nahoře a dole zatímco pro TV provedli jen drobný ořez po stranách. Příkladem je třeba Duch, Rocky a do nedávna i 48 hodin, kde toho je ve verzi 4:3 vidět více než v širokoúhlé variantě.


blueflash .

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 905
    • ICQ komunikátor - 299934152
    • Zobrazit profil
    • Můj YouTube kanál:
    • E-mail
Ano, to je další věc - tady se řeší ořez vlevo a vpravo a ne nahoře a dole. V filmech 2,35:1 není obvykle vidět celý obsah filmového políčka. Třeba Avatar běžel v kinech 2,35:1, ale byly natočen v 16:9 a takto vyšel na BD. Čili v kině viděl člověk méně než doma na TV. A zhruba podobně to bude i u filmů, co běží 4:3 v TV. Určitě to nebude tak, že by se 2,35:1 verze ořízla do 4:3. Prostě ve 4:3 verzi toho člověk vidí méně po stranách, v 2,35:1 toho zase vidí méně nahoře a dole.

Pak jde samozřejmě o poměry toho ořezu.

http://www.tvfreak.cz/forum/showthread.php?t=29257
Zrovna si vezmu jako příklad váš post z TVF.cz. Je tam jasně vidět, že v 2,35:1 verzi chybí něco nahoře a dole. Ale ty věci, co tam chybějí (kus skleničky, kudla), nejsou tak důležité, jako věci, co chybějí ve 4:3 verzi, kde nechybí věci, ale přímo Hill se Spencerem (pokud je ten fousáč skutečně Bud). Nicméně to pořád ukazuje na to, že 4:3 verze není výřezem z 2,35:1 verze.

Ze momentálně největší "ořezový" nešvar pokládám crop z 4:3 do 16:9, který se často objevuje v různých střihových pořadech a dokumentech (Archiv ČT24, Kolo plné hvězd, Retro, Originální videojournal - na ten jsem se ani neměl chuť kvůli tomu dívat). Bohužel, není to je v našich pořadech. Třeba nějaký nový TV dokument o WW2 - viděli jste někdy nějaký, který by byl v 16:9 a archivní filmové záběry válečných filmařů by byly 4:3 pillarbox?


PIT0MEC

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 388
    • Zobrazit profil
Jestli chybí centimetr sklenice dole je pořád přijatelnější, než když chybí celej chlap typu Bud Spencera vlevo a z Terence Hilla vpravo zbývá jenom část ruky a pětina obličeje.

Já zastávám názor, že se má všechno vysílat tak, jak to bylo primárně pořízený a neořezávat nic v žádným případě.

Reklama

  • Stálý člen
  • *****
  • Příspěvků: 0

reklama



Malata1 Jak

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 463
    • Zobrazit profil
Já zastávám názor, že se má všechno vysílat tak, jak to bylo primárně pořízený a neořezávat nic v žádným případě.

A jak tedy u filmů, kdy v každém běžně používaném formátu bude nějaký ořez?




Jan Novák

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 2 439
    • Zobrazit profil
    • E-mail
A to jsou ještě komičtější situace. Třeba seriál Startrek se točil přímo pro TV. Protože se ale dělal filmovým způsobem, byl natáčen 16:9 a ořezán. Už při natáčení se s tím počítalo, takže se po krajích vyskytují věci, které v obraze nemají být vidět, také případná grafika tam chybí. A teď by se jim samozřejmě líbilo to mít 16:9.


blueflash .

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 905
    • ICQ komunikátor - 299934152
    • Zobrazit profil
    • Můj YouTube kanál:
    • E-mail
Já zastávám názor, že se má všechno vysílat tak, jak to bylo primárně pořízený a neořezávat nic v žádným případě.

A jak tedy u filmů, kdy v každém běžně používaném formátu bude nějaký ořez?




Co je to za film? Vzhledem k tomu průhlednému logu Novy se tahle 4:3 verze musela vysílat po 1.9.2007...


Malata1 Jak

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 463
    • Zobrazit profil
Je to z filmu 48 hodin co Nova už jak dlouho dává snad 2x ročně. Na nový rok 2011 uvedli novou kopii 16:9 s novým dabingem.


PIT0MEC

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 388
    • Zobrazit profil
Já zastávám názor, že se má všechno vysílat tak, jak to bylo primárně pořízený a neořezávat nic v žádným případě.

A jak tedy u filmů, kdy v každém běžně používaném formátu bude nějaký ořez?



Ořez není nikdy nutný, vždy se to dá vyřešit černými pásy buď nahoře a dole nebo vlevo a vpravo. A je to přijatelnější než za každou cenu vysílat tak, aby obraz vyplnil celou plochu a náhodou někoho ta černá barva nerušila.


PIT0MEC

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 388
    • Zobrazit profil


Malata1 Jak

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 463
    • Zobrazit profil
To je na DVD? Zajímavé, že tedy existuje i jiný výřez než použila Nova - nechali toho víc nahoře, ořezali víc dole..


PIT0MEC

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 388
    • Zobrazit profil
Ten film je z DVD a bohužel je to zase opačnej extrém, kdy se někdo z filmu ve 4/3 (jestli tak byl opravdu natočenej) snaží vyrobit 16/9  :-\


Malata1 Jak

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 463
    • Zobrazit profil
Ten film je z DVD a bohužel je to zase opačnej extrém, kdy se někdo z filmu ve 4/3 (jestli tak byl opravdu natočenej) snaží vyrobit 16/9  :-\

Jak jsem psal u takovýchto filmů šlo o záměr. Oni sice natáčeli na něco jako 4:3, ale kameraman měl vyznačenou oblast pro širokouhlou verzi a na tu dělali kompozici záběru. Třeba u filmu Rocky, což je taky tento případ, pak v TV verzi 4:3 nad hlavama lítají mikrofony protože byli ve verzi pro kino v zakryté oblasti. Prostě svět není černobílý, neexistuje vždy jen jedna možnost. Při výrobě počítali s pozdější úpravou na více formátů a natočili to kompromisně, tak aby se rozumně uspokojilo jak kino, tak TV.


PIT0MEC

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 388
    • Zobrazit profil
Na to asi revolučně zareagovali čeští filmaři u filmu Smrt v sedle, kde to točili na dvě kamery, Cinemascope a klasika  ;D


 

reklama