vzato na kořen věci, možná nezodpověditelná otázka.
jenom mé asociace, spíše abych někoho vyprovokoval k upřesnění.
pokud budeme uvažovat akademicky, tedy vezmeme graf poslechových testů EBU (odkaz výše) jako důvěryhodný a budeme předpokládat, že se s datovým tokem (písní) než se dostal na vstup DAB+ kodeku nepříznivě nemanipulovalo (x možností, že), tak od 128 kbps stačí AAC-LC.
Spíše bych si osobně zaspekuloval, že jestli není jistější 128 kbps AAC-LC než HE-AAC v 2, kdy se ve v2 "uměle" vytváří vyšší frekvence a stereo se vypočítává. Jestli tato "filozofie" není pro netopýří ucho již postřehnutelná (mé ucho to rozhodně není).
Převedeno do praxe: AVIS jede na 80 kbps AAC-LC jen na 4 stanicích, kde již kvalita by měla být slyšet - Junior, Patria, Litera, New Model - možná si řekli, že u těch to nevadí. Navíc AVIS možná při koupi zařízení hleděl na cenu, no a AAC-LC kodek byl dobrý kauf.
Towercom: nejnižší datový tok 96 kbps a jenom u dvou stanic, kde dle grafu je pokles kvality ještě malý. Spíše mně mate Junior - HE-AAC v1 (pokud zdroj info je správné), tedy mají k dispozici kodek v1 a je použit jenom u jedné stanice.
ČRa, mux ČRo Praha Žižkov: HE-AAC v2 a dvě skupiny toků 48 kbps a 80 kbps; když se budeme opět držet toho grafu, těch 48 kbps je již za hranou, ale při pohledu na stanice kde je použit, tak si člověk říká, že si to tak prostě řekli
Navíc jak zde poznamenal někde BeatJ - tvrdý kritik zvuku DAB v ČR - při poslechu DAB na Slovensku slyšel pozitivní rozdíl, ale připomněl otázku "co do kodeku vstupuje".
Obecně HE-AAC v2 má značný význam u internetových nebo mobilních kanálech, kde se šetří pásmem, taky u DRM nebo DAB-S.
DAB mi běží jenom jako kulisa, nejvíce Wien 72 kbps jedna má 88 kbps, jakým kodekem se mi nechce ani dohledávat; faktem je, že když přepnu na DAB Kamzík, tak zvuk je "jiný", takový plnější, ale jestli "lepší" nebo "kvalitnější" - vzhledem na účel pro mně - ani neřeším.