Vysílač Hošťálkovice je po dnešní noční plánované výluce (od 00.00 do cca. 4.30 hod.) plně připraven pro sobotně-nedělní spuštění mux2 a mux3. Je s podivem, že se o této plánované akci server DZ vůbec nezmínil...?! Ještě diváky v Ostravě čeká výluka vysílače Hladnov a to v noci ze soboty na neděli v době od půlnoci do šesti hodin ráno z důvodu přeladění vysílačů z K39 na K37 a K32 na K51 (zde i zvýšení ERP ze 2kW na 10kW) a úprava anténního združovače. Na Lysé Hoře výluka proběhla sne 27. dubna od půlnoci do pěti hodin ráno.
K vašemu podání ze dne 27.4.2011 sděluji následující.
Jak uvádíte zpracovává ČTÚ v souladu s nařízením vlády č. 161/2008 Sb., o technickém plánu přechodu (dále jen „TPP“) pravidelné vyhodnocení přechodu vždy k termínu 15. března a 15. září daného roku. Vzhledem k tomu, že k termínu zpracování posledního vyhodnocení neměl Úřad k dispozici žádné informace o zvoleném způsobu řešení kmitočtové situace v územní oblasti Ostrava, nemohl se problematikou zahájení DVB-T vysílání v této územní oblasti v březnové zprávě zabývat.
Rozhodnutí o postupu a s ním spojené vhodné technické řešení bylo závislé na dohodách dotčených provozovatelů vysílání a operátorů vysílacích sítí nikoli na vůli nebo pravomoci ČTÚ. Naopak ČTÚ vždy po konečném potvrzení postupných kroků ze strany operátora vysílací sítě neprodleně na svých internetových stránkách veřejnost informoval.
Co se týká podání ROKLADU uvedeném ve vašem podání, je možné konstatovat, že jakýkoli opravný prostředek proti rozhodnutí Úřadu je možné podat pouze v rámci správních řízení vedených v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a to pouze jako účastník příslušných správních řízení. Vzhledem k tomu, že účastníkem správního řízení vedeného ve věci vydání rozhodnutí o využívání rádiových kmitočtů je pouze žadatel, v tomto případě operátor vysílací sítě, je vámi podaný rozklad právně nepřípustný a ČTÚ se jím nemůže zabývat.
K návrhu na úhradu případných vícenákladů jednotlivým divákům či vlastníkům společných anténních systémů sděluji, že takovéto řešení zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích (především znění § 27), ve znění pozdějších předpisů, neumožňuje. Efektivně vynaložené náklady na úpravy vysílacích zařízení je možné v souvislosti s přechodem na digitální televizní vysílání uhradit pouze držitelům individuálních oprávnění respektive operátorům vysílacích sítí. Jiným subjektům nelze z radiokomunikačního účtu žádné náklady na úpravy technických prostředků zvláště pak přijímacích anténních systémů hradit.
Vzhledem k tomu, že kanál 51 jako dočasný rádiový kanál je využit pro vysílací síť 3, ve které nejsou umístěny žádné stávající celoplošné analogové televizní programy a naopak je zde šířena pouze omezená nabídka nových programů, je možné v případech nezbytnosti instalace nových komponentů do přijímacích anténních systémů posečkat s úpravou antén pro příjem programů šířených touto vysílací sítí až na finální stav, který bude na rádiovém kanále 48 realizován již 11. listopadu 2011. Tím budou případné vícenáklady minimalizovány.
Realizace vysílacích sítí je řešena především na základě smluvních vztahů provozovatelů vysílání a operátorů vysílacích sítí v souladu s TPP. ČTÚ jako správní orgán řeší technickou problematiku přechodu na digitální televizní vysílání, tzn., že na základě požadavků operátorů vysílacích sítí hledá a připravuje požadovaná technická řešení včetně potřebných a dostupných rádiových kmitočtů. K rozhodnutí o přidělení dočasného rádiového kanálu 51 s vyzářeným výkonem 100 kW vedla ČTÚ skutečnost, že již od počátku května bude zajištěna možnost příjmu programů šířených ve vysílací síti 3 nejen pro obyvatele aglomerace města Ostrava, ale i pro diváky ve značné části celé územní oblasti.
Lituji, že vám ve věci problematiky zahájení DVB-T vysílání v územní oblasti Ostrava nemohu podat pro vás příznivější zprávu.
S pozdravem
J. Nováková
odbor správy kmitočtového spektra
Český telekomunikační úřad