no...chtěl jsem k tomu něco napsat...pak nechtěl..pak jsem si řekl, že ten můj blábol nebude o nic horší než dosavadní informační obsah úvah datový tok versus tzv. kvalita poslechu. Spíš je to výzva pro hledání alespoň přibližné PRAVDY
Přemýšlím nad pro mně netransparentním řetězcem: Český rozhlas má zdroj nějaké písničky (jaké, jaký zdroj?), odešle ho na operátora sítě; ten ho nějak přemele (jak?); pošle do éteru s nějakým datovým tokem; moje chrastítko ho příjme (jaký má chip, jaký má NF výstup?); poslouchám ho nějakým výstupním zařízením (jakým?). Milion otázek. Ani nevím jakou roli hraje samotný datový tok - rozhodující? významnou? doplňkovou? Pravdou je, že nepotřebuji absolutní srovnání, ale stačí relativní mezi stanicemi co slyším.
Bohužel nemám příjem ČRo s tokem 96 kbps, což mně štve. Srovnal jsem vídeňský mux, kde je většina 72 kbps, jedna stanice 56 kbps a jedna 32 kbps a příjem FM - stanice Radiožurnál. Sluchátka přenosná, stařičká, nic moc Sennheiser PX-100; Koss Porta Pro jsem nemohl použít; šlo ale o porovnání, ne o absolutní hodnocení; to by ani nešlo protože hifisti tvrdí, že PRAVÝ zesilovač má v obvodech odpory, kde cena jednoho odporu je téměř jako cena mého Tesco rádia
Tedy co jsem slyšel. Především jsem měl dojem, že pojem analogový versus digitální má zde stejný "filozofický" rozměr jak to je u porovnávání černých desek s CD-čkami tj. prostě jiný zvuk. Podobné srovnání se odehrává v projevu zvuku elektronek a tranzistorů, to je ale jiný obor. Chci říct, že rozdíl mezi FM a DAB neumím porovnat z hlediska datového toku - jestli subjektivně příjemnější vjem FM byl dán tím, že DAB jel jenom 72 kbps a kdyby byl třeba 128 kbps nebo více jak by to vyznělo.
Vjem dvou stanic s tokem 56 kbps (stanice Now) a 32 kbps (stanice ERF Plus) byl horší, ale zde může být vypovídající informace ztížena faktem, že obě rádia dle info na displeji se profilují jako "Religion" a některé písničky co tam zahrají se tváří jako "folk" nebo dokonce jakýsi "pop folk", ale člověk neví jestli se nejedná o okrajový žánr, který vznikl někde na domácím PC. V tomto smyslu těch 56 kbps bylo již poněkud zahuhlané a 32 kbps jakoby posloucháno přes přivřené dveře.
Rozdíl byl i ve stanicích na 72 kbps; některá stanice byla "zastřenější" než jiná - tj. budou tam i jiné faktory než datový tok. Bral jsem v úvahu např. stáři písničky, kdy jsem odhadoval, že "aha tady ta poměrně stará asi nebyla remasterována" a jede z původní staré nahrávky. Poměrně silný pocit jsem měl, že u klasické hudby na stanici Radio Klassik těch 72 kbps prostě nestačí - opět, netuším jaká zdrojová hudební data tam ládují.
Hoď kamenem kdo jsi bez viny.