Dobrý den.
Jsem si vědom, že asi vyvolám u některých diskutérů bouřlivou reakci, ale dovolím si napsat svůj pohled na věc.
Protože nesleduji satelit, zaznamenal jsem trend rozostřených okrajů až u našich zpravodajských televizí. Nejprve mne tyto okraje znervózňovaly, protože jsem si říkal, jaký tam je asi zakázaný obsah, že musí být rozmazán? Potom jsem si všiml, že se jedná o zopakování a rozostření obrazu, který je uprostřed obrazovky. Již to, že jsem se tím zabýval říká, že něco není v pořádku. Stále jsem však nechápal, co je důvodem této módy. Až zdejší diskuze mi vysvětlila, že jde o "zaplácnutí" černých pruhů po stranách. To mi ale vadí a to hned z několika důvodů. Pominu-li fakt, že rozostřené okraje evokují pocit, že skrývají zakázaný obsah, musím vzít v potaz, že autor záběrů měl k dispozici určitou techniku, pomocí ní chtěl něco vyjádřit a "umělci" v televizní režii mu tam něco dodělali. Něco, co on tam nechtěl. Je to podobné, jako kdybych si koupil obraz, a protože mi na zdi kolem něj zbývá místo, něco si tam domaluji. Věřte tomu, že to by žádný žijící malíř nestrpěl a raději by vrátil peníze a obraz si vzal zpět.
Stejně tak nemám rád možnosti různých natahování a deformací obrazu za účelem vyplnění plochy obrazovky. Napadlo by snad někoho vyndat koupený obraz z rámu a napínat jej tak, aby vyplnil požadovanou plochu? Pro mne má být obraz se správným poměrem stran a zbytek vyplní černé pruhy. Jistě existují lidé, kteří si řeknou, že si nekoupili televizi proto, aby koukali na černé pruhy. Jak by se ale jim líbilo, kdyby uviděli na takto nataženém obraze sebe nakynuté do šířky a nebo s uříznutou hlavou? Je to podobné, jako když majitel auta schopného jet 200 km/hod. bude odmítat jet na silnici devadesátkou jenom proto, že jeho auto umí jet rychleji. Rozdíl je pouze v tom, že na silnici ohrožuje ostatní lidi, doma "pouze" vkus rodiny.
Zatím co různé možnosti natahování a ořezů obrazu u diváka mi až tak moc nevadí (je to jeho vkus či nevkus) a já je u sebe prostě pouze nepoužiji, vkládání rozostřeného obrazu do krajů ve studiu mi vadí velmi. Odvádí pozornost od děje pocitem zatajovaného obsahu, mění koncepci záběrů kameramana a režiséra a hlavně - je mi vnucováno něco, co tam nechci a původně ani nebylo.
Toto je můj pohled na věc, tak to cítím já a ostatním svůj názor nechci vnucovat. Hezký den všem.
P.S.
Když jsem tyto řádky psal, netušil jsem, že za pár minut budu číst toto:
http://praha.idnes.cz/nehoda-porsche-na-evropske-tride-do5-/praha-zpravy.aspx?c=A150122_074147_praha-zpravy_jpl#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6