Stále je to o jednom a tom istom.
Pôjdeme na to chronologicky:
Natočí sa film a filmový materiál z kamery sa použije na finálny strih negatívu (do ktorého sa vlepia tzv. optiky: titulky, prelínačky, stmievačky, roztmievačky, sfx). Z negatívu sa urobí interpozitív, alebo duplikačný pozitív (dodnes v tom nemám jasno, čo je presne čo, ale po poriadku), z dupozitívu (laboratórne skorigované farby a korekcie) sa vyrobí duplikačný negatív (ten by mal mať už aj značky na konci filmových rolí) a z tohto duplikačného negatívu sa vyrábali finálne kinokópie, ktoré sa požičiavali a z ktorých sa aj na Barrandove a v ČST/ČT robili prepisy pre TV/VHS (80.-90.roky), preto sa častokrát stretneme, že tam sem-tam pár políčok chýba, i keď nejde vyslovene o kópiu, ktorá bola určená pre kinoprojekciu (tie pri prepise vyzerajú o dosť horšie, viď prepis filmu Byl jednou jeden polda, ktorý rotuje na TV Markíza - odlišný od toho, ktorý bol použitý na VHS a TV). Ide o špeciálne prepisové distribučné kópie, ktoré sú určené len pre prepisové mašiny (telecine).
Originálny negatív, ako aj duplikačné materiály (pozitív a negatív), ako aj archívna kópia (určená ako predloha na výrobu nových kópií z negatívov/pozitívov, prípadne ako predloha na grading pôvodného negatívu) nie sú určené na bežné zapožičiavanie. S týmito materiálmi pracuje len ich vlastník (Národní filmový archiv/Barrandov/Zlín) a aj on určí, pre aké účely ich poskytne laboratóriam, či zmluvným pracoviskám (reštaurovanie, prezervovanie materiálov, digitalizácia). Čiže NFA nepožičia originálne negatívy ČT na HD prepis pre ich vysielacie účely, nielen preto, že k negatívu treba aj vyššie "zmíněné" archiválie v podobe dupozitívu, dunegatívu, IMP, archívnej kópie a pod. a dostávajú len prepisové kópie (tie môžu pochádzať z obdobia 70. až 90. rokov a pritom môže ísť aj o film trebárs z roku 1941).
Častokrát sa môže stáť, že pri bližšom skúmaní sa zistí, že na originálnom negatíve chýba jedno-dve políčka, trebárs na každom kotúči, ale na pôvodnom interpozitíve, alebo dupoz/neg tieto políčka nie sú. Toto sa zistí jedine, ak je materiál určený na reštaurovanie/prezervovanie. Vtedy sa vyhotoví tzv. kombinovaná kópia, kde sa chýbajúce elementy použijú z iných archívnych materiálov, prípadne ak nie sú vôbec, vyplní sa miesto tzv. "blankom" (vidno na veľmi starých filmoch - tmavý obraz, zvuk ide bez porušenia, alebo vice versa - menej pravdepodobné = obraz v pohode, zvuk na chvíľu vypne).
Neviem, v akom stave sú negatívy v NFA, ale napríklad negatívy v SFÚ sú/boli v katastrofálnom stave. Napr. záchrana negatívu filmu Dáždnik sv. Petra prišiel v roku 2011 mimoriadne vhod, nakoľko sa zistilo, že negatív je zapliesnený a dokonca sa už odlupovala emulzia (to je tá fotocitlivá časť s obrazom). Ešte sa podarilo vyriešiť problém s tým, že nejde o maskovaný negatív (nemá oranžovú podložku, ale je bezfarebná), čo je posledných 50 rokov problém s kopírovaním na dupozitív/IMP.
Tak by som chcel vidieť operatóra v ČT na prepisovom pracovisku, ako by sa zachoval, keby mu dodali originálny negatív na horľavej podložke, plesnivejúci po hranách, scvrknutý, že sa mu ho nepodarí narvať na ozubené kolieska a ešte by sa mu odlupovala emulzia a negatív by bol na bezfarebnej nemaskovanej podložke. A to nehovoriac o tom, že by nemal gradovaciu tabuľku. Veď ten človek by dychtil po finálnej distribučnej kópii, lebo ten negatív by ani nevedel prepísať, nieto ešte narvať na ten ich Spirit. Už viete, prečo sa nepožičiavajú negatívy?