Autor Téma: Televize nechtějí platit za staré kopie. Fond proto opraví stovky filmových hitů  (Přečteno 5922 krát)

blueflash .

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 907
    • ICQ komunikátor - 299934152
    • Zobrazit profil
    • Můj YouTube kanál:
    • E-mail
Kód: [Vybrat]
http://zpravy.ihned.cz/?p=012000_d&article[id]=62429100
Zajímavé. Ovšem přijde mi dost prapodivná ta informace o těch "ohraných kopiích". Pokud byl film kdysi převeden (neřikám, že v době vzniku filmu, klidně to mohlo být třeba v 80. letech nebo tak...) na letitém filmovém snímači do elektronické podoby a zaznamenán na magnetický kotouč (zřejmě tedy 2" nebo 1" Ampex), tak předpokládám, že někdy v 2. půlce 90. let došlo k digitalizaci tohoto kotouče na Digibetu z níž by se kopie mohly dělat do aleluja. Krom toho nějak předpokládám, že jde primárně o otázku vlastnění práv nikoliv o fyzickém vlastnění nosiče. Tj. televize poprvé nakoupí práva, dostane nosiče a ty už nevrací, pouze se pak již řeší vysílací právo.

Naopak bylo v tom článku, prostřednictvím Heleny Bezděk Fraňkové, dobře vypíchnut ten rozdíl mezi levým HD převodem, co dělá ČT, a kompletní restaurací.
« Poslední změna: 29. 06. 2014, 20:05:17 od blueflash . »

Reklama

  • Stálý člen
  • *****
  • Příspěvků: 0


Jaroslav Honzík

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 634
    • Zobrazit profil
    • E-mail
http://zpravy.ihned.cz/?p=012000_d&article[id]=62429100

Zajímavé. Ovšem přijde mi dost prapodivná ta informace o těch "ohraných kopiích". Pokud byl film kdysi převeden (neřikám, že v době vzniku filmu, klidně to mohlo být třeba v 80. letech nebo tak...) na letitém filmovém snímači do elektronické podoby a zaznamenán na magnetický kotouč (zřejmě tedy 2" nebo 1" Ampex), tak předpokládám, že někdy v 2. půlce 90. let došlo k digitalizaci tohoto kotouče na Digibetu z níž by se kopie mohly dělat do aleluja. Krom toho nějak předpokládám, že jde primárně o otázku vlastnění práv nikoliv o fyzickém vlastnění nosiče. Tj. televize poprvé nakoupí práva, dostane nosiče a ty už nevrací, pouze se pak již řeší vysílací právo.

Naopak bylo v tom článku, prostřednictvím Heleny Bezděk Fraňkové, dobře vypíchnut ten rozdíl mezi levým HD převodem, co dělá ČT, a kompletní restaurací.


Hlavně aby ty restaurovaný filmy byli kvalitně udělaný, a ne aby to bylo jako když vysílá prima hd.
DVB-T/T2: Löbau-nejde,Ještěd-28,31,43,52,60
FM: CZ,DE,PL
DAB/DAB+:Löbau-9A,5C,Žižkov/BH-12C, někdy Teleko 11A či 5D, někdy Berlín 10B a 12D
DVB-S/S2:Motorizovaný systém-dle paraboly 80cm a možnostem, ale i tak je toho dost.


dubailove.forum

  • Stálý člen
  • ***
  • Příspěvků: 162
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Popelka vysílaná na Němcích vypadá stále o jednu třídu lépe. Protože v Německu udělali tu kompletní restauraci, zatímco ČT si půjčila zachovalý originál na filmovém pásu a udělala ten svůj obyčejný scan s korekcí barev. Ale okamžitě to rozhlásila do všech médií jako svůj triumf.


ludekfilm

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 28
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Já teda měl za to (a co taď uvedu jsou informace pocházející od někdejších pracovníků kinofilmu, nebo jak se ta organizace dříve jmenovala): nahraný film (originál) je zkopírován na několik kopií ze kterých jsou dále udělány kopie na promítání do kin a tyto kopie jak prochází v určité hyerarchii kiny jsou samozřejmě časem poškrábané a také poslepované bez mnoha políček. Origimální film je uzavřen v trezoru a nepoužíval se a práva k němu vlastní resp. vlastnila snad půjčovna filmů. Takto to prý chodilo dříve, pokud se mýlým nebo mám nepřesné údaje, prosím pamětníky o opravu. Ale jak je to teď a co se stalo s originálním filmem, proč je poškrábaný podle dikuzí na tomto fóru, tak to moc nechápu.


blueflash .

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 907
    • ICQ komunikátor - 299934152
    • Zobrazit profil
    • Můj YouTube kanál:
    • E-mail
Kinodistribuce a vysílání filmů v TV spolu snad nesouvisí, ne?

Reklama

  • Stálý člen
  • *****
  • Příspěvků: 0


blueflash .

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 907
    • ICQ komunikátor - 299934152
    • Zobrazit profil
    • Můj YouTube kanál:
    • E-mail
Popelka vysílaná na Němcích vypadá stále o jednu třídu lépe. Protože v Německu udělali tu kompletní restauraci, zatímco ČT si půjčila zachovalý originál na filmovém pásu a udělala ten svůj obyčejný scan s korekcí barev. Ale okamžitě to rozhlásila do všech médií jako svůj triumf.

V Německu se Popelka vydala na BD V SRN někdy o Vánocích 2010. Z téhle verze jsem viděl nějaké samply a nemyslím si, že by česká verze byla horší. Leda, že by poté byl udělán v SRN ještě nějaký další lepší přepis. To ale nepředpokládám.


Jan Novák

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 2 445
    • Zobrazit profil
    • E-mail
V Německu se Popelka vydala na BD V SRN někdy o Vánocích 2010. Z téhle verze jsem viděl nějaké samply a nemyslím si, že by česká verze byla horší. Leda, že by poté byl udělán v SRN ještě nějaký další lepší přepis. To ale nepředpokládám.
Samozřejmě, že v tom rozdíl není, byly tu i ukázky. Ale pro "dubailove.forum" je všechno z Německa lepší :-)


ludekfilm

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 28
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Kinodistribuce a vysílání filmů v TV spolu souvisí v tom smyslu, že TV vysílání použije (převede do TV signálu resp. zdigitalizuje, nebo dokonce i vyčistí) ale bohužel nekvalitní kopii filmu. A tomu právě nerozumím, proč se nepoužije kvalitní filmový pás a ne nějaká mnohokrát použitá odřená kopie. Je to o ceně, nebo už ty originály filmů neexistují?


blueflash .

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 907
    • ICQ komunikátor - 299934152
    • Zobrazit profil
    • Můj YouTube kanál:
    • E-mail
Kinodistribuce a vysílání filmů v TV spolu souvisí v tom smyslu, že TV vysílání použije (převede do TV signálu resp. zdigitalizuje, nebo dokonce i vyčistí) ale bohužel nekvalitní kopii filmu. A tomu právě nerozumím, proč se nepoužije kvalitní filmový pás a ne nějaká mnohokrát použitá odřená kopie. Je to o ceně, nebo už ty originály filmů neexistují?

Těžko říct. Třeba skutečně filmový archiv nechce originální pásy nikomu půjčovat (ani ČT). Navíc, pokud ČT na tom svém Datacine Spirit 2K převádí běžící pás, tak je tam třeba riziko poškození letitého filmového pásu...

Nicméně, je tedy skutečně fakt, že přepisy svých inscenací a seriálů (např. Jak vytrhnout velrybě stoličku) dopadají lépe.... Jestli je to tím, že to jsou neohrané kopie, toť otázka.


Jan Novák

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 2 445
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Těžko říct. Třeba skutečně filmový archiv nechce originální pásy nikomu půjčovat (ani ČT). Navíc, pokud ČT na tom svém Datacine Spirit 2K převádí běžící pás, tak je tam třeba riziko poškození letitého filmového pásu...
Nicméně, je tedy skutečně fakt, že přepisy svých inscenací a seriálů (např. Jak vytrhnout velrybě stoličku) dopadají lépe.... Jestli je to tím, že to jsou neohrané kopie, toť otázka.
Podle mě je celý problém v právech. Přepisy věcí, které vlastní ČT ale i starších filmů z 60. let dopadají většinou dobře. Špatně dopadají přepisy filmu ze 70.-80. let - tedy těch, které má Bonton. Buď originály nemají nebo je nechtějí půjčovat a proto se přepisuje z distribučních kopií.


Jaroslav Honzík

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 634
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Televize nechtějí platit za staré kopie. Fond proto opraví stovky
« Odpověď #10 kdy: 30. 06. 2014, 11:09:51 »
Kdyby se dokázali dohodnout, že použijou ty originály, a klidně s nějakym dohledem (jako třeba legální sázky mají notáře), tak by na to nědo dohlížel a udělali by se kompletní a kvalitní přepisy a originály by se pak zamkli do národního trezoru. Prostě nejak dohodnout na ty práva a třeba na nějakej dohled, a pak by to bylo ok, protože by mohli dat originály do trezoru. ;)
DVB-T/T2: Löbau-nejde,Ještěd-28,31,43,52,60
FM: CZ,DE,PL
DAB/DAB+:Löbau-9A,5C,Žižkov/BH-12C, někdy Teleko 11A či 5D, někdy Berlín 10B a 12D
DVB-S/S2:Motorizovaný systém-dle paraboly 80cm a možnostem, ale i tak je toho dost.


Radoslav Košvanec

  • Člen
  • **
  • Příspěvků: 54
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Stále je to o jednom a tom istom.

Pôjdeme na to chronologicky:
Natočí sa film a filmový materiál z kamery sa použije na finálny strih negatívu (do ktorého sa vlepia tzv. optiky: titulky, prelínačky, stmievačky, roztmievačky, sfx). Z negatívu sa urobí interpozitív, alebo duplikačný pozitív (dodnes v tom nemám jasno, čo je presne čo, ale po poriadku), z dupozitívu (laboratórne skorigované farby a korekcie) sa vyrobí duplikačný negatív (ten by mal mať už aj značky na konci filmových rolí) a z tohto duplikačného negatívu sa vyrábali finálne kinokópie, ktoré sa požičiavali a z ktorých sa aj na Barrandove a v ČST/ČT robili prepisy pre TV/VHS (80.-90.roky), preto sa častokrát stretneme, že tam sem-tam pár políčok chýba, i keď nejde vyslovene o kópiu, ktorá bola určená pre kinoprojekciu (tie pri prepise vyzerajú o dosť horšie, viď prepis filmu Byl jednou jeden polda, ktorý rotuje na TV Markíza - odlišný od toho, ktorý bol použitý na VHS a TV). Ide o špeciálne prepisové distribučné kópie, ktoré sú určené len pre prepisové mašiny (telecine).
Originálny negatív, ako aj duplikačné materiály (pozitív a negatív), ako aj archívna kópia (určená ako predloha na výrobu nových kópií z negatívov/pozitívov, prípadne ako predloha na grading pôvodného negatívu) nie sú určené na bežné zapožičiavanie. S týmito materiálmi pracuje len ich vlastník (Národní filmový archiv/Barrandov/Zlín) a aj on určí, pre aké účely ich poskytne laboratóriam, či zmluvným pracoviskám (reštaurovanie, prezervovanie materiálov, digitalizácia). Čiže NFA nepožičia originálne negatívy ČT na HD prepis pre ich vysielacie účely, nielen preto, že k negatívu treba aj vyššie "zmíněné" archiválie v podobe dupozitívu, dunegatívu, IMP, archívnej kópie a pod. a dostávajú len prepisové kópie (tie môžu pochádzať z obdobia 70. až 90. rokov a pritom môže ísť aj o film trebárs z roku 1941).
Častokrát sa môže stáť, že pri bližšom skúmaní sa zistí, že na originálnom negatíve chýba jedno-dve políčka, trebárs na každom kotúči, ale na pôvodnom interpozitíve, alebo dupoz/neg tieto políčka nie sú. Toto sa zistí jedine, ak je materiál určený na reštaurovanie/prezervovanie. Vtedy sa vyhotoví tzv. kombinovaná kópia, kde sa chýbajúce elementy použijú z iných archívnych materiálov, prípadne ak nie sú vôbec, vyplní sa miesto tzv. "blankom" (vidno na veľmi starých filmoch - tmavý obraz, zvuk ide bez porušenia, alebo vice versa - menej pravdepodobné = obraz v pohode, zvuk na chvíľu vypne).
Neviem, v akom stave sú negatívy v NFA, ale napríklad negatívy v SFÚ sú/boli v katastrofálnom stave. Napr. záchrana negatívu filmu Dáždnik sv. Petra prišiel v roku 2011 mimoriadne vhod, nakoľko sa zistilo, že negatív je zapliesnený a dokonca sa už odlupovala emulzia (to je tá fotocitlivá časť s obrazom). Ešte sa podarilo vyriešiť problém s tým, že nejde o maskovaný negatív (nemá oranžovú podložku, ale je bezfarebná), čo je posledných 50 rokov problém s kopírovaním na dupozitív/IMP.
Tak by som chcel vidieť operatóra v ČT na prepisovom pracovisku, ako by sa zachoval, keby mu dodali originálny negatív na horľavej podložke, plesnivejúci po hranách, scvrknutý, že sa mu ho nepodarí narvať na ozubené kolieska a ešte by sa mu odlupovala emulzia a negatív by bol na bezfarebnej nemaskovanej podložke. A to nehovoriac o tom, že by nemal gradovaciu tabuľku. Veď ten človek by dychtil po finálnej distribučnej kópii, lebo ten negatív by ani nevedel prepísať, nieto ešte narvať na ten ich Spirit. Už viete, prečo sa nepožičiavajú negatívy? :)