Pokud sis zařídil kvalitní příjem pak si žádné odrazy v obraze neměl! To, že měl někdo šlendriánsky instalovanou přijímací soustavu (nějakým národním všeumělem, který mastil antény za cigára plus flašu rumu a ještě po anténách dotyčnému opravil Škodu 120), pak se není co divit tomu, že někdo pěje ódy na DVB-T, které při použitých parametrech v našich multiplexech má daleko horší výsledný obraz než ten PAL s jedním malým odrazem. A co se odrazů týká, ne vždy byla na vině trasa vysílací anténa - přijímací anténa, ale velký vliv na to měl kolikrát i vysílací anténní systém na vysílači a nebo i špatně nastavené nebo zastaralé přenosové trasy v přenosové soustavě mezi jednotlivými vysílači. To jako zaměstnanec ČRa nepamatuješ? Zavzpomínej na šedesátá až devadesátá léta u tehdejší Správy radiokomunikací a posléze u ČRa. Nebo máš krátkou paměť? Vzpomínej v jakých parametrech šla distribuce pro FM Zaraty na Kojále (max do 9kHz). Jakýpak byl asi výsledný zvuk linoucí se z OIRT radiopřijímačů u posluchačů?
Celý víkend jsme byl mimo internet, tak jsem se nemohl zapojit do vaší plodné diskuse o minulosti TV a rozhlasového vysílání. Pro citaci jsme si vybral příspěvek, který se nejvíce hoduje i s mými zkušenostmi a přidávám vlastní.
Rozhlas: Vysílání v OIRT bylo zvukově velmi ploché. Snad jen Vltava, která každou sobotu ráno pískala fonotest pro kontrolu kmitočtové charakteristiky přenosové cesty rozhlasu se dala akceptovat, ale současné zvukové úrovně ani zdaleka nedosahovala. Rakušáci a Maďaři byli zvukově o něco výše, ale ten hlavní šok nastav v roce 1990, když studenti v Bratislavě pustili Funradio. Myslel jsem si, že mi tehdy někdo vyměnil tuner, najednou tam byly basy, výšky, celé to bylo takové nabroušené. Zejména do převzaté francouzské vysílání. Doba zvukových procesorů byla tady. DAB je zvukově krok zpět k tomu plochému OIRT, navíc zhoršenému o hrubost vzorkování. To ale nemusí velké skupině posluchačů vadit. Když vidím dnešní mládež poslouchat hudbu z mobilu, tak to DAB tomu zvukově odpovídá.
Televize: Dobře přijmutý PAL opravdu převyšuje kvalitu SD v mpg2. Nejvíce je to poznat při pohybu kamery, který je stále plynulý a zaostřený. Dnes už to není kde porovnat, skutečně analogových zdrojů signálu není. Také to bylo dáno velikostí CRT obrazovek, většinou 55 nebo 63. Jedinou výhodu digitálu jsem zažil na chatě v lese v blízkosti Kojálu, kde se silný analogový signál nedokázal synchronizovat, kdežto digitál po chvíli přemýšlení vykouzlí stabilní obraz. U rozlišení HD a UHD již obrazově vede digitál, ale to nepříjemné doostřování a dopočítávání při pohybu kamery tam zůstalo.