O tento proces se zajímám už delší dobu. Nejvíc mě mrzí, že jsme tento proces my Češi tzv. „zaspali“, předběhli nás Slováci s jejich s více než 100 remasterovanými celovečerními filmy a dokumenty. Je pravda, že u nich zatím žádný remasterovaný film na nosiči nevyšel, jelikož distribuce filmů není u nich tak rozjetá jak u nás, ale přesto už některé remasterované filmy byly odvysílány ve slovenské TV. (Perinbaba, Kraľ Drazdia Brada, Soľ nad zlato )
Pro porovnání jsem vložil dva záběry starých a remasterovaných políček z filmu Adéla ještě nevečeřela, který byl před 2 lety předveden studentům na letní filmové škole v Uherském Hradišti k tématu remasterování. Nejednalo se o celkový remaster, jen o pár políček, protože není na toto dostatek financí.
Proč to u nás nefunguje? Jednoduše protože na Slovensku platí zákon, že na remasterování filmů musí přispívat stát. U nás to závisí na soukromých firmách, kdo co přispěje, výsledkem jsou za 5 let (od doby, kdy se začalo usiloval o rozběhnutí tohoto procesu) jen 3 filmy: Markéta Lazarová (přispěl jsem podpisem do petice, že hlasuji pro řádný remaster), Hoří má panenko a Limonádový Joe.
Paradoxem je že většinu slovenských filmů si nechali Slováci rekonstruovat u nás. Ve Zlíně ve filmových ateliérech je totiž v provozu o polovinu levnější zařízení než v Praze a film si tam nechávají remasterovat kromě Rakušanů i Poláci, kteří jsou na tom s finanční státní podporou ještě lépe než na Slovensku. Je sice chválihodné, že z vlastní benevolence převádí ČT své vlastní natočené filmy do HD a také některé vybrané filmy z Národního filmového archivu ale nejedná se o kompletní očištění tak jak by si kopie zasloužila, ale jen nasnímání jednotlivých políček pásů hd kamerou. Škrábance a světelné vady jsou stále vidět (např.Císařův pekař, Hrátky s čertem, atd.).
Když už se má provést celkový remaster, proč to ale neudělat pořádně?
Stejně na tyto filmy přijde jednou v rámci digitalizace 200 českých filmů řada a bude zamýšleno je kompletně remasterovat a vydat na BD, jako v případě již remasterovaných filmů: Markéta Lazarová a Hoří má panenko, kdy se toho ujalo studio UPP. Třetí film Limonádový Joe už byl ale odbytý a bohužel nebyl odveden úplně dokonce a remasterovaná kopie vykazuje poškozené místa.
Proč na toto ČT nemyslí a nedělá to řádně? Tento dotaz jsem několikrát do ČT psal, ale bez odpovědi.
Vedl jsem tuto debatu s jedním nejmenovaným českým režisérem a řekl mi, že v ČT se neustále mění personál, nikoho nic nezajímá a má k těmto věcím laxní přístup. Usiloval před lety mimo jiné o remasterování Pyšné princezny a naskytla se možnost dostat tuto kopii do Francie a film řádně nabarvit k nepoznání a dát do 16:9, bohužel myšlenka byla smetena ze stolu s výtkou, že stačí když bude film černobílý a je potřeba financovat jiné smysluplnější projekty.
Obávám se jen, než se u nás v Česku dá remasterování do pohybu a stát konečně začně tento proces dotovat, bude už stav filmových pásů na tom bídněji než je teď a výsledná kvalita bude žalostná. Filmový pás stárne velmi rychle. Ale s tím my ostatní asi nic neuděláme, snad to někoho napadne dřív, než bude pozdě.