Nevíte, jaký byl u Radiožurnálu bitrate v době, kdy tam běželo Retro? Také jsem si všiml, že došlo ke snížení datového toku Jazzu ze 120 kbps (DAB+) na 96 kbps (DAB+). To je také aktuální změna?
To už je tedy zase navýšení. Protože to bylo takhle :
ČRo Radiožurnál 64 kbits/s DAB+ (MPEG4)
ČRo Dvojka 128 kbits/s DAB (MPEG2)
ČRo Plus 40 kbits/s DAB+ (MPEG4)
ČRo Wave 128 kbits/s DAB (MPEG2)
ČRo Jazz HD 80 kbits/s DAB+ (MPEG4)
ČRo D-dur 64 kbits/s DAB+ (MPEG4)
ČRo Radio Junior 64 kbits/s DAB (MPEG2)
ČRo RETRO VANOCE 64 kbits/s DAB (MPEG2)
GAMA RADIO 64 kbits/s DAB+ (MPEG4)
RADIO PROGLAS 64 kbits/s DAB+ (MPEG4)
SeeJay Radio 64 kbits/s DAB+ (MPEG4)
TIP Radio 64 kbits/s DAB+ (MPEG4)
TEST 32kbits/s
Radio Vaticana 72 kbits/s DAB+ (MPEG4)
RTL 102.5 72 kbits/s DAB+ (MPEG4)
RTL Classic 72 kbits/s DAB+ (MPEG4)
RTL Groove 72 kbits/s DAB+ (MPEG4)
RTL ItalianStyle 72 kbits/s DAB+ (MPEG4)
Teď má Plusko 56...
Přesně, to je rozdíl jako svińa, úplně o něčem jiném o tom jsem se zde dohadoval...
Jazz má zpět svých 96 OK.
Radiožurnál stejně jako včechna RTLka 72 v poho stačí...
Gama, Proglas, SeeJay, Tip Radio po 64.
To mi u Gama a Proglasu přijde dost málo, na ty druhy hudby, co hrají.
Tam by to chtělo 72.
Alespoň u těhle dvou.
U Tip Radia a SeeJay je mi to celkem putna, těm stačí 64
A zarážející je D-Dur to by taky chtělo minimálně 96.
Když by se DVOJKA a WAVE hodilo z DAB do DAB+
tak by na to v pohodě bylo.
Jenže zase u nás je mezi uživateli přijímačů DAB+ tak málo.
Že asi v této chvíli ještě nelze zcela ignorovat přijímače pouze DAB.
Jose, on je velice podstatny rozdil jestli pri stejnem bitstreamu vysila v MPEG4 AAC+v2 nebo
jestli se vysila v MPEG4 AAC+v1.
U verze v1 jsou vysilany oba kanaly fyzicky, kazdy ma vlastni SBR, cili dalo by se rici lepsi kvalita zvuku.
Na druhou stranu v2 se setri a tak se fyzicky vysila jeden kanal s tim, ze v dodatkove informaci pri 6kbps se vysila
sterereo rozdil obou kanalu a tak se to stereo v podstate vymejsli.
Ono je otazka v cem vysilat treba pri bitstreamu 64kbps.
Pri tak nizkem bitstreamu zni v2 samozrejme lepe, je tam vice informaci na hlavni zvuk.
Osobne jsem si to poslouchal v DRM na 26MHz z Italie, kde meli 48kbps pri 20kHz sirokem radiokanalu.
Me osobne prislo v2 lepsi, protoze se do zvukoveho kanalu veslo vice "zvuku", respektive SBR bylo
narizle az hodne vysoko, nekde okolo 8kHz a ten zbytek 8 az 15kHz si SBR vymejslelo.
Nadruhou stranu kdyz vysilali v1, tak jeli dva nezavisle kanaly s dvema SBRky.
Zdalo se mi, ze ten zvuk je dynamictejsi.
Sam jsem pak delal pokusy s mym DRM vysilacem.
Rekl bych, ze pan Rapek by mohl delat to co delaji nemci.
V1 koduji verejnopravni rozhlas pri typicky 72kbps. A do v2 davaji privatky pri 64kbps, to je celkem rozumne.
V1 ma zvukove bliz k originalu, pricemz u obou komprimacich by mohli zvednout SBR az k 9kHz.
Pricemz zaroven horni SBR nemusi byt az do 15 ci 18kHz, zvukove staci i dorezat to do 13kHz.
A tak komprimovat SBR jen v rozsahu 9-13kHz, aby se celek vesel do 64kbps.
Pak je zvuk vernejsi a ma blize treba k mp3.
Prave to zvednuti SBR rezani spodni casti dela nejvice.
Tudiz rozsah 50Hz az 9kHz by se prenasel bez "zkresleni" a rozsah 9 az 13kHz by si prijimac
diky SBR dovymyslel sam.
Ale kdyz jsem analyzoval soucasne vysilani, tak se prenasi audio jen do 6kHz a vse od 6kHz si
prijimac diky SBR dovymysli sam a proto je ten zvuk tak spraseny.
Pricemz s 64kbps by se dalo udelat hodne, jen spravne nastavit enkoder.
Ja mam na DRM vysilaci k dispozici bud 25kbps nebo 48kbps a hraje mi to lepe jak soucasny DAB.
Da se "carovat", jen chtit a nenechavat enkodery v default tovarnim nastaveni, respektive nevybirat
jen zakladni "PRESET 1 for v1".