Celý proces digitalizácie terestriálneho éteru, ktorý sľuboval zvýšenie konkurencie, tematické stanice a nové služby, sa skončil tým, že na anténu sa dennodenne spolieha už iba jednociferné percento divákov. Televízie, na čele s RTVS, tak na túto malú časť publika zbytočne vynakladajú milióny eur. „Digitalizácia nám nepriniesla žiadne výhody. Na pár rokov sa postarala o lepší biznis pre satelitných a káblových operátorov a výborný biznis pre Towercom. Ostatní na tom nezískali nič, iba vyrovnanie distribučnej platformy na šírenie svojich programových služieb,“ tvrdí riaditeľ Centra reklamy TV Markíza Matej Ribanský.
Hoci Towercom má k dispozícii aj ďalšie voľné frekvencie, Markíza podľa M. Ribanského už viac za DVB-T platiť nebude. „V súvislosti s cenou za terestriálne vysielanie, ktorú nastavil Towercom, a v konfrontácii so spomínanou nízkou penetráciou nevidíme spúšťanie nových programových služieb pre DVB-T reálne. Budeme preferovať káblovú a satelitnú retransmisiu,“ dodáva.
zdroj: etrend, 16.6.2012
Neznám detailní situaci na Slovensku, ani nemám protiargumenty, které mám v ruce pro reálný popis podílu jednotlivých platforem šíření TV v Česku, ale až tak jednoduché a deprimující to na Slovensku pravděpodobně stejně nebude. Vím o tvrzení některých satelitních příznivců v Česku o 95% závislosti na DVB-S, ale pravda se pohybuje jen někde kolem 1/3 domácností.
Zkusme si představit dnes navrhovaný postup přechodu z analogu a k němu dojít muselo, jen na DVB-S a DVB-C. Na kabelovky bych nesázel, většinou jen přešly, nebo ještě stále přecházejí na DVB-C a tím jen mohly přidat kanály a nabídnout HD. Ale počty abonentů závratně nestoupají, budování digitálních sítí mimo hustě obydlené aglomerace totiž vychází stále moc draze.
Na začátku digitalizace byl drahý STB i pro DVB-T za pár stovek, satelitní přijímače byly podstatně dražší. Také téměř okamžitě byly na trhu televizory s DVB-T tunery, ale DVB-S tunery se v TV objevují až dnes a ještě celkově je zatím v domácnostech převaha satelitních tunerů bez možnosti příjmu DVB-S2, což už je dnes chyba.
Obecně tedy tvrdit, že náhrada 2, 3 (podle lokality) analogových stanic, divákům nepřinesla žádné výhody jen svědčí o tom, že si málo pamatujeme. A, že digitalizace představuje globálně miliardové náklady, o tom se ví od samého začátku, je to totiž nevyhnutelná daň kvůli změnám v šíření a přístupu lidí k moderním informačním kanálům.
Nedivím se ale úhlu pohledu pana Ribanského. Obhajuje komerční stanici, které digitalizace přinesla konkurenci a pokles zisků. Nevím, zda satelitní licence Markízy je podmíněna teresteriálním vysíláním, ale ani se nedivím Towercomu, také chce pochopitelně vydělat. Absence nových služeb Markízy v DVB-T je jen jejich a Towercomu podnikatelské rozhodnutí. Zda na tom obě privátní firmy něco ušetří, nebo naopak ztratí, to jednoznačně ukáže budoucnost.