S tim bitstreamem to neni tak jednoznacne. Jelikoz jsou 3 urovne kompresni metody MP4AAC, tak hifi kvalitu taky ziskas s trema bitstreamama.
Stejne kvality hifi dosahnete takto:
MP4-AAC = 64kbps
MP4-AAC+ = 56kbps
MP4-AAC+v2 = 48kbps
Dnes jsem analyzoval Klinovecke vysilani Proglasu od RTIcz.
Vysilaj v MP4-AAC 96kbps.
Takze kvalita bitstreamu zalezi jen na verzi urovne kodeku mp4-aac.
Klidne by stacilo i 48kbps, ale musel by se pouzit aac+ s SBR a v2 pro PARAMETRIC STEREO.
Ta čísla mi přijdou značně optimistická. Druhou věcí samozřejmě je, co je to HiFi kvalita - to byl vždycky takový neurčitý pojem, byť v jeho počátcích parametry definovány byly.
Nejspíš je to srovnáváno podle matematického modelu. Jenže ucho jako na potvoru je vcelku snášenlivé k analogovým chybám (šum, pokles úrovně na vyšších frekvencích), zato k těm digitálním je dost citlivé. Takže mám zkušenost, že u mp3 mi jako kvalitní přijde 160kb/s a u MP4-AAC tak těch 96kb/s. Samozřejmě hodně záleží na kvalitě kodéru.
Par veci.
a)
Kvalitu "hifi" u rozhlasoveho vysilani beru jako standardni prognosticky model dle Frauhofen institutu a to jako
kvalitni nerozfazovany FM signal pro VKV stereofonni rozhlas bez prebuzeneho kompresoru dynamiky a pretahnute sirky pasma. Cili kvalitni jakostni radiovy signal se spravnou sirkou pasma a bez "rf" sumu (dejme tomu ze jste 10km od 5kW vysilace s optickou viditelnosti na vysilac).
Coz znamena NF sirku pasma 120-15000Hz s dynamikou 50-65dB a filtrem minimalne pilotu 19kHz.
b)
Realtimove enkodery do MDI transport streamu (Ethernet nebo EBU-ASI) maji kvalitu vsechny stejnou. Protoze je vse cislicove, tak bud to umi zkomprimovat nebo to neumi a tim mam na mysli vsechny parametry MP4-AAC+v2 MDI transport streamu.
Pravdou je, ze hw enkodery ktere mi prosli rukou (rack hlavice head-end...vstup optickej digital / XLR analog, vystup MDI LAN/EBU) umi nastavit vice parametru nez bezne softwerove, ktere jsou "free", presto to neni problemove.
Cili nebyl rozdil (dle analyzatoru MDI-TS dat) mezi hw nebo sw enkodery.
Mel jsem vysilace od DIGIDIE (3 normovy vysilace DRM/DRM+/T-DAB+)
http://www.digidia.fr/Rubrique.aspx?RubriqueID=97&LangueID=2 .
A sw od Frauhofenu pro PCI kartu T-DAB+/DMB III/L vysilace (5W PA, moznost EBU-ASI vstupu + GPS antena SMA).
Zadne rozdily nebyli a to ani u amaterskeho Dreamu/Sparku.
Jak rikam, toto je cislicova technika bud tam ta log1 je nebo neni, neni mozne mit ruzne "urovne kvality" encoderu.
Pokud neco mrvy zvuk, tak to dela pouze NF signal z mix pultu v rezii.
c)
Kvalita zvuku mi staci v technicke kvalite hifi (tak jak jsem popsal, jako pri kvalitnim signalu FM sterea se spravnym zdvihem, preemfazi, kompresi dynamiky). A tak mi staci i 48kbps, pokud jsou spravne nastavene parametry u enkoderu MP2-AAC+v2.
d)
To Jose
Codec je zaklad, bez toho nelze pomerovat kvalitu zvuku.
Me osobne staci kvalita MP3-128kbps, cemuz odpovida i MP4-AAC+V2 pri 48kbps.
Proto i v kratkovlnnem vysilani DRM v pasmu 26MHz je moznost zdvojeneho radiokanalu 2x10kHz = tedy 20kHz radiokanal a v nem jde v DRM vysilat s velkou ochranou i pri MP4-AAC+v2 48kbps, maximalne az 70kbps, viz:
http://www.youtube.com/watch?v=jzvxXXhHjnI V DRM jsem zkousel zive video, neco jako mobilni digi televize v kvalite ISDN.
Kazdopadne pri 72kbps MP4-AAC+v2 je zvuk excelentni temer jako CD, avsak musi byt spravne nakonfigurovan enkoder.
Vyroba tohoto DRM vysilace pro pasmo 26MHz (41 radiokanalu o sirce 10kHz) s vykonem 500W ERP me stal 12000Kc.
Dosah byl (vysilal jsem z Jedlove hory nad Chomutovem kde je TV DVB-T vysilac) 200km, lidi to prijimali i na autoantenu (CB vozidlova vysilaci antena...magnetka vetsinou) a to bez uniku-fadingu.
Juknete i na tyto odkazy:
V prvnim odkazu jsou fotky set-top-boxu STB 2 antenni vstupy T-DAB III/L druhej antenni vstup je 150-27000kHz pro AM/AMSS/DRM, vystup je pres stereo FM modulator do FM pasma vcetne linearniho RDS enkoderu, kde bezi text vcetne servisniho menu pres RDS zpravy:
https://plus.google.com/photos/107991238548689367477/albums?banner=pwa&gpsrc=pwrd1#photos/107991238548689367477/albums/5837791278268063329 ,
http://www.uloz.to/soubory/rys10/documents/T-DAB-a-DRM/ .
A jak ja rikam, zlatej system DRM, kterej umi v SimulCastu analog AM soucasne s digitalem DRM na jednom radiokanalu:
http://www.digidia.fr/_include/wpFichiers/1/2/Upload/Simulcast%20Possibilities.pdf .
e)
Zkusenosti ze zahranici mam tyto:
Drtiva vetsina T-DAB MP2 vysilani je pri standardnich televiznich (DVB-T MP2) 192kbps joint stereo.
Nekdy maj i nizsi v rozsahu 128-192kbps mp2 bitstream joint stereo. To je pro kvalitni "hifi" hudbu.
Pro mluvene slovo maji v mp2 bitstream 96-128kbps stereo nebo 68-96kbps mono.
Co se tyce T-DAB+ v MP4AAC+v2, tak nejnizsi pouzitelny "hifi" bitstream je 39-48kbps pro stereovysilani.
Avsak vetsina vysilacu T-DAB+ u nas i v zahranici pouziva pouze MP4AAC v rozsahu 56-96kbps jointstereo nebo 48kbps pro mono (stanice mluveneho slova). Pro bezny kuchynsky/autoradio poslech to staci, je jasne, ze v pripade domaci hifi soustavy by to chtelo lepsi bitstream, ale vyhoda stacionarniho pouziti je, ze mate k dispozici vlakno s WAN IPv4 10Mbps, takze to je v pohode.
Myslim, ze vetsinu z nas zajima primarne mobilni provoz...za chuze ze sluchatek, v aute z autoradia nebo v kuchyni z kuchynskeho mono prijimace a pro tenhle trojitej provoz ten bitstream 64-96kbps MP4AAC staci, pripadne 56kbps MP4AAC+ nebo 48kbps MP4AAC+v2.
Jde o to, ze T-DAB+ by vymyslen tak, aby se tam veslo 28 stanic. Takze kdyz mate k dispozici 1.4Mbps transportniho streamu, tak se tam tech 28 stanic razenych po 28x MP4AAC+v2 vejde bez problemu.
To ze nekdo ma temer plnej muz kvuli tomu, ze vysila neco v MP4AAC+ pri 48/56kbps a zbytek v MP4AAC pri 64-96kbps je problem vysilatele, ktery si nenastavil dokonale linearni enkoder kompresoru.