Když jsem si před pěti lety pořizoval satelit, chtěl jsem to nejen na Skylinkové programy, ale i na cizí FTA. Přijímám 28, 23, 19, 13, a 9°. V té době se u nás pomalu rozběhl pozemní digitál, ale ještě tam nebylo tolik programů. U Skylinku se mi líbilo, že stejně jako v pozemním byla nabídka základních programů samozřejmě zadarmo, plus mi k nim přibily ještě slovenské programy. Dále možnost si kdykoliv, když jsem chtěl, předplatit si, i jen na jeden měsíc, nějaké placené programy, např. dokumentární, jako u kabelovky. Tyto podmínky mi vyhovovaly.
Zanedlouho potom přišly s kartou ,,výměna". Musel jsem zaplatit 600 Kč za novou kartu ,,Irdeto". Prskal jsem samozřejmě, ale říkal jsem si, když jsem předtím dal za kartu 2000, tak jí teď nevyhodím. No, budiž. Jelo se (chvíli) dál. Pak přišli s tím slavným ,,servisním poplatkem". Od začátku jsem proti tomu. Bylo mi jasné, že když už ho jednou zavedli, budou ho teď jen zvyšovat a zvyšovat. Což se později i potvrdilo. Říkám tomu poplatek za bezplatnou nabídku. Nechápu, proč bych měl platit poplatek za téměř stejné programy, které v pozemním vysílají (zatím!) zadarmo. Ani jednou jsem ,,servisní" poplatek nezaplatil. Pouze jsem si párkrát předplatil nějaké placené programy. Pro základní CZ bezplatnou, a také i neplacenou nabídku mám DVB-T, kde mezitím nějaké programy přibily. Jediná nevýhoda je, že jsem přišel o slováky, ale budiž. Ve Skylinku mezitím také nějaké programy přibily, zejména v poslední době HD, ale nemusíme mít všechno, že? Stačí HD programy v pozemním. ,,Servisní" poplatek za bezplatnou nabídku, jak už jsem psal výše, platit nehodlám, a tak proto, že už jsem dlouho neměl předplacený žádný placený program, odpojili mi ,,definitivně", po předchozím upozornění, kartu. O týden později jsem si předplatil jeden placený balíček, všechny příslušné programy naběhly bez problémů, včetně těch základních CZ/SK. Bez žádného ,,aktivačního" poplatku.
Aktuální situace je následující. Satelit používám výhradně pro velké množství FTA SD i HD programů, pro základní CZ programy používám pozemní příjem a kartu skylink mám jen na příležitostné předplacení placených programů, např. o dlouhých zimních večerech.
Pokud mi z nějakého důvodu kartu definitivně deaktivují, v žádném případě nebudu platit ,,aktivační" poplatek za její opětovnou aktivaci, ale v tomto případě skylink prostě přijde o jednoho, dříve celkem spokojeného, nyní již nespokojeného, zákazníka. Pak je ještě možnost, před vyhozením karty do koše, nechat si ji převést na kartu ČT, aby aspoň nějaké programy šly. Toť můj názor.
Lidé, kteří tomu příliš nerozumí, např. důchodci, když jim někdo ,,vzdělaný" řekne: ,,jo, jo, musí to být takhle, aby vám to hrálo, musíte platit tolik a tolik..." Přitom ty samé programy jsou v pozemním zadarmo a oni zbytečně utrácejí peníze a živí tamty darmožrouty, kteří si vždycky nějakou výmluvu najdou, proč zvýšit, či zavést ,,servisní", či jiný poplatek.
Za druhé, každého taky hned nenapadne spočítat si, na kolik ho vlastně vyjde, když zaplatí ,,servisní" poplatek na celý rok nebo na dva roky dopředu.
Zlodějna? Vychytralost? Či jen blbost obyčejných lidí (zákazníků)? Je toto v pořádku?
Kdyby jim dramaticky začali ubývat zákazníci, začali by možná mluvit jinak.