Nakonec jsem se rozhodl, že založím vlákno o příjmu DAB v letadle. Možná to bude jen můj monolog, ale možná se někdo přidá.
Všeobecně se ví, že čím je anténa výše, tím má lepší signál a není nad anténu v letové hladině 10.000m. Doba strávená v letadle se dá využít různě, jednou z možností je sledovat příjem DAB signálů v průběhu letu. Neustále jich přibývá, oproti loňským 6 jsem jich letos ulovil 18. Už se to těžko stíhá, všechno vyhodnotit a zapsat. Než přijímač by byla asi lepší klíčenka a notebook, který by všechna data uložil do paměti a vyhodnocení by se mohlo provést na zemi v klidu.
Pro smysluplný příjem je potřeba začít s přípravou již doma. Nejprve je potřeba odhadnout trasu letu a mít v nějakém mobilním zařízení s GPS stažené mapy států, nad kterými se letí. Samozřejmě je nezbytné, aby sledovací zařízení mělo možnost přepnutí do letového režimu. Pak si je potřeba říci, jestli má člověk zájem o signály spíše z levé nebo pravé strany letadla a podle toho požádat o místo u okénka při odbavení. Místo v letadle je velmi důležité. Nejvhodnější jsou místa u okénka na přídi nebo na zádi. Nevhodná jsou naopak místa do uličky a nad křídlem. Převážně se přijímají signály ze směrů, kam člověk z okénka vidí. Z druhé strany letadla se probojují jen nejsilnější signály v blízkosti vysilače. Taky není k zahození mít stažený seznam všech DAB vysilačů do 500km od trasy letu.
Vlastní příjem se provádí na DAB přijímači na teleskop a na obrazovce se sleduje pozice letadla. V příloze reálné foto přijímacího pracoviště na palubě letadla s příjmem 9C Radia Dalmacija u Noveho Sadu.
Příště se podíváme na jednotlivé lety.