Autor Téma: Příjem DAB v letadle  (Přečteno 89847 krát)

omar3

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 488
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #15 kdy: 08. 02. 2020, 19:17:41 »
Samozřejmě, že počet multiplexů je relevantnější informace, než počet stanic, ale jak se k ní dostat. Radio po naladění a následné ztrátě signálu již nedokáže zobrazit multiplex. To by se muselo neustále ručně prolaďovat pásmo kanál po kanálu a zapisovat si to už v letadle. A to je vopruz. Jednodužší je spusti scan a zapsat si jen to konečné číslo. Já pak dávam abecední seznam všech naladěných stanic a kdo má zájem, může si to sám rozházet do multiplexů.   
DVB-T: CZ, SK, AT
DVB-S: 120-západ, 95-jih, 120-východ, 85-libero
DVB-C: Moravianet
FM:  CZ, SK, AT Horizontal 5 prvek, Vertikal 3 prvek
DAB: CZ, AT, SK LP345, Xmux
IPTV: SML

Reklama

  • Stálý člen
  • *****
  • Příspěvků: 0


David Kříž

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 775
    • Zobrazit profil
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #16 kdy: 09. 02. 2020, 10:24:07 »
Borci já vás chápu a rozumím, ale pro mě je to furt to s těma autobusama, prostě číslo k ničemu. Že nad "kanálem" naladíš hafo stanic je asi logicky předpokládatelné. Že DAB pronikne do letadla taky, to už je ověřeno.
Jen se furt ptám, k čemu ta čísla? Buď to dělám pořádně a mám to v muxech, nebo se na to radši vyprdnu.

Ale jo když vás to baví, nebudu vám to kazit :) Já su prostě stará škola, vidím frekvenci, kanál, spektrum, obsah mě nezajímá... Jestli je v muxu X nebo Y stanic je z hlediska zážitku, "že jsem něco naladil", irelevantní.

Já to tak mám furt, když montuju někomu antény, tak důchodci si chtějí povídat co bylo v kterém seriálu a já jim na to říkám, víte, já netuším, já to nesleduju, někdy ani nevím jaká stanice je v jakém muxu kromě těch základních, musím to mít vytištěné :D
Tož tak. Nenechte se otrávit...


omar3

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 488
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #17 kdy: 09. 02. 2020, 20:51:08 »
Tož my se necháme votrávit. Je potřeba se na to dívat optikou běžného diváka, za kterého se považuji, byť trochu poučeného.
Pro naprostou většinu populace jsou podstatné stanice a programy a ne nějaké multiplexy. Spustí automatické ladění a dívají se nebo poslouchají a je jim jedno z kolika multiplexů jim tam ty programy naskáčou. Já třeba ani nevím, kolik mám v kabelovce multiplexů, vím ale naprosto přesně, že je tam 177 programů. Dokázal bych se k tomu sice dostat, ale znamenalo by to identifikovat 60 kanálů jeden po druhém, jestli je mux DVB-C, DVB-T nebo CMTS nebo pilot, práce na půl dne a výsledek k ničemu.
Podobně je to s DAB v letadle. Autobus je podstatný pro nastaverní systému, pro poslech už ne.   
DVB-T: CZ, SK, AT
DVB-S: 120-západ, 95-jih, 120-východ, 85-libero
DVB-C: Moravianet
FM:  CZ, SK, AT Horizontal 5 prvek, Vertikal 3 prvek
DAB: CZ, AT, SK LP345, Xmux
IPTV: SML


AndrejH

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 095
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #18 kdy: 09. 02. 2020, 22:11:36 »
posledni poznamka

pokud jde o cistotu vlakna z urciteho Davidem preferovaneho hlediska, podivejme se na cistotu ostatnich vlaken...tak se muze smazat mozna 3/4 fora

pokud jde o letadlo

kdyby nekdo kdo leta treba jednou mesicne o tom vzdy referoval prijatelnym zpusobem tak drzim hubu; protoze litam jednou za cas a byla tu jenom jedna zkusenost Omara, ktery vlakno mimochodem zalozil a nikdo se nepridal, tak jsem sem neco placnul.

Letadlo neni srovnatelne prostredi s pohodlim kresla domaciho PC ani casoveho prostoru na kopecku v terenu; ok, to ze mam ztazenou zadnici aby letadlo doletelo neni argument; ale argument JE ze letadlo uleti za 10 minut cca 120 km. Kdyz se budu hrabat v seznamu 100 stanic co tam tedy je anebo kdyz budu klikat kanal po kanalu tak za 10 minut nestiham a jsem o 120 km dal kde jsou predesle vysilace v p.r.d.e.l.i a jsou zde dalsi a dalsi muxy;  vysledek je, ze jsem se rozhodl ze to nema cenu a zapisu si pocty naladenych stanic.

A v neposledni rade: vnimam to jako hru, zajimavost nebo srandu nebo at si to nazve kdo chce jak chce, jak ten teleskop za malym okenkem dopravniho letadla interpretuje ty DAB tabulky prezentovane na internetu.

Pokud porad spatne: hod kamenem kdo jsi bez viny.
« Poslední změna: 09. 02. 2020, 22:42:00 od AndrejH »
DAB rádia: stolní Noxon Nova II, přenosné SilverCrest SDRF 10 B1 a SDR 1.5 A1, Pure Elan E3, Tesco DR1403G, externí anténa Iskra 9 prvků 9,25 dBi, zesilovač 23dB/0,7dB, kanálová zádrž 12D, místo příjmu Brno


Xmux

  • Závislák
  • ****
  • Příspěvků: 486
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #19 kdy: 10. 02. 2020, 00:06:31 »
Neber to tak vážně a tragicky :-)

Reklama

  • Stálý člen
  • *****
  • Příspěvků: 0


AndrejH

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 095
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #20 kdy: 11. 02. 2020, 22:23:26 »
život je vážná věc a končí tragicky  ;)
DAB rádia: stolní Noxon Nova II, přenosné SilverCrest SDRF 10 B1 a SDR 1.5 A1, Pure Elan E3, Tesco DR1403G, externí anténa Iskra 9 prvků 9,25 dBi, zesilovač 23dB/0,7dB, kanálová zádrž 12D, místo příjmu Brno


omar3

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 488
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #21 kdy: 08. 07. 2021, 10:12:47 »
Po delší době jsem se dostal opět k přijmu v letadle při cestě na Korfu. Odlétali jsme 24.6. večer přesně v době, kdy se chystalo na břeclavsku a hodonínsku tornádo. Odlet byl celkem dramatický, nahnali nás velmi rychle do letadla, že buď odletíme hned nebo vůbec. Startovali jsme s prvními kapkami deště. Běžná trasa do středomoří je taková, že hned po startu směrem na Mohylu Míru začne letadlo točit na pravou ruku a kolem Hodonína opouští český vzdušný prostor. Tentokrát jsme pokračovali po startu v rovném letu směrem na Bučovice a Uh.Hradiště a teprve tam jsme se začali stáčet na jih. Bouřku jsme tak obletěli, přesto jsme celý let absolvovali v nečekaně nižší letové hladině 8.000m. Stanic naskákalo mnohem více, než při posledním letu před dvěma roky. Novinkou byla Malta, kterou jsem doposud nechytil, i když jsem byl už blíže. Naopak žádní Poláci a Vídeňský lokál 11C. Všechny ty slovince, chorvaty, srby a italy jsem si poznamenal na letenku. Bohužel, pořádkumilovná manželka při úklidu pokoje starou letenku jako nepotřebnou vyhodila, než jsem to zjistil, byl odpadkový koš vynešen. Takže autentický zápis s čísly a kódy multiplexů nemám. Zůstaly mi však všechny naladěné programy v rádiu.  Seznam těch 186 programů v příloze, řazeno je to abecedně, jak to přijímač uložil.


Přímo na místě pobytu po příjezdu jsem zjistil, že tam není vůbec žádný signál. Nejen DAB, ale ani FM, ani wifi, ani GSM. Ideální místo pro dovolenou. Postupem času se mi podařilo lokalizovat místa, kde se nějaký signál našel. U horního bazénu naskočily dva dílky na GSM. Po dvou dnech opravili i wifi. Datový kabel byl natažen okrasnými keři a při stříhání vzal zahradník spolu s keři i ten kabel. Ve středu 30.6. se něco změnilo v atmosféře a najednou dorazily signály z Itálie a Malty. S Itálií jsem téměř počítal, ale Malta na 620km na teleskop je naprosto neuvěřitelné. Neznám podmínky číření nad mořem, možná je to tady běžné, možná byly nějaké mimořádné podmínky.   
Celkem  se načetlo 74 programů v 5 multiplexech. Nejsilnější byly ty tři italské, které měly ¾ kotle. Malta byla těsně nad lockem. Že jsem chytal Maltu jsem zjistil až doma při dohledávání multiplexů, jinak bych si toho přijmu užil podstatně více, považoval jsem to také za Italy.     
12C - DAB Italia
12A - #EuroDAB Italia#
10A - ADN DAB
6C - DIGI BD (Malta)
6A - DIGI B NETWORK (Malta)

FM bylo podstatně slabší, automatické ladění se nechytalo. Při ručním ladění tam byla spousta italských stanic na hranici přijmu bez RDS. To naskočilo pouze u tří stanic 102,6 Deejay, 107,7 Deejay a 107,9 Maria.


Po cestě zpět jsme točili nad Albánii, kde žádné vysilače DAB nejsou. Během stoupání do letové hladiny 12.600m se nakonec nějací italové objevili. 12A EuroDAB, 11D ETV, 11B ETV. Bohužel na Černou horou si posádka všimla mého podivného počínání a po krátké poradě mi další poslech zakázali, přestože na palubách Smartwings je poslech rozhlasových přijímačů povolen. Tak zase někdy příště.       
DVB-T: CZ, SK, AT
DVB-S: 120-západ, 95-jih, 120-východ, 85-libero
DVB-C: Moravianet
FM:  CZ, SK, AT Horizontal 5 prvek, Vertikal 3 prvek
DAB: CZ, AT, SK LP345, Xmux
IPTV: SML


Pamětník

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 2 562
  • KLD-40W4000, 32LD550, LE32B450, SyncMaster 2370HD
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #22 kdy: 08. 07. 2021, 10:52:28 »
Je sice pravdou, že na palubě letadel Smartwings je poslouchání rozhlasu na radiopřijímačích povoleno, ale Tvoje počínání už spíše spadá do kategorie zakázaných činností:
"Přenosná elektronická zařízení, která nesmí být použita během celého letu
b) Radiostanice, všechny druhy vysílačů, VHF skenery".

Lovení desítek stanic není prostý poslech, ale spíše režim "skeneru" VHF. Proto asi tento druh provozu rádia posádka celkem pochopitelně zakázala. Mohlo by se vlastně jednat o jistý druh špionáže.  ;D
« Poslední změna: 08. 07. 2021, 10:55:42 od Pamětník »
DVB-C = 3 x TechniSat TechniCrypt >>CXV<<
DVB-T/T2 = 2x MMC LG MS450H, MAXIMUM T-1300 FTA, EVOLVE OMEGA T2, USB tuner HDTV DVB-T/DVB-T2+FM/DAB+
DVB-S2 = SKYMASTER 80cm, MOTOR SG-2100A, Comag SL100HD PVR
DAB+ = HAMA DIR3100, SIRD 14 C2, LINGO iJoy, Albrecht DR50, SONY XDR-S56DBP, Dual DAB+3 a 3 další


omar3

  • Profík
  • *****
  • Příspěvků: 1 488
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Příjem DAB v letadle
« Odpověď #23 kdy: 04. 10. 2023, 16:05:59 »
Trasa Brno – Heraklion a zpět červen 2023
Než se dostanu k letošní trase, tak se musím vrátit k loňské, kterou jsem zde pominul.  Při loňské cestě na Rhodos šlo vše podle plánu, ale při cestě zpět před zahájením sestupu si bakeliťák Tesco postavil hlavu a resetnul se. Tím se vymazaly všechny stanice, které se během letu tam i zpět uložily. Nový scan na pomezí Slovenska  a Maďarska už mnoho zajímavých příjmů nepřinesl. Standardní Slováci, Rakušáci, Česko a pár Poláků.  Celkem 94 stanic.   
Z toho vyplynulo, že bude potřeba nový kapesní DAB přijímač. Nakonec jsem zvolil z Lidlu Silver Crest SDR 1,5 B1. Zdá se mi, že má podobný SW jako Tesco. Indikátor síly signálu je třeba naprosto stejný. Je tam však trochu jiná filozofie ukládání stanic. Tesco při skenu pásma ukládalo stanice pořád dál, takže jsem měl k dispozici všechny stanice, kolem kterých se letělo, kdežto Silver při automatickém scanu vymaže ten předchozí, proto je potřeba provádět scany pouze ručně. Výhodou je naopak, že u naladěné stanice zůstane uložen kanál a název muxu.   
Tím se dostávám k tomu, po čem volal dlouhodobě D.Kříž, abychom neudávali počty stanic, ale muxů. Takže letošek bude tedy ve znamení muxů. Let tam probíhal z Brna podél D2 přes Břeclav na Slovensko, pak Maďarsko a celé Srbsko podél, Severní Makedonie a Řecko.  Při cestě tam jsem začal skenovat až u Balatonu, protože manželka měla nutnost se mnou něco řešit. Signály z Balkánu končily na hranicích Makedonie a Řecka. Nad mořem se objevil už jen jeden mux z Itálie. Řeky jsem při cestě tam nezachytil, až při cestě zpět. Cesta zpět vedla západnější trasou přes Albánii, Srbsko, Maďarsko, Slovensko. Sken končí nad Maďarskem, protože od Slovenska se začíná sestupovat do Brna a už se musí pobalit všechny věci. Vždy jsem seděl u okénka na pravé straně ve směru letu. Zajímavostí byl, velký rozsah přijmu Chorvatů, naopak při cestě zpět nenaskočili Slovinci a očekával bych více Italů při letu nad Albánií. Možná tím, že jsem seděl na odvrácené straně letadla.         
Ještě dovětek k FM. Většinou nemělo ani cenu na řeckých ostrovech zapínat FM rádio. Objevilo se tam pár šumících stanic. Tentokrát to bylo jiné. Silver Crest má funkci automatického scanu a ukládání do paměti až 30 stanic. Tentokrát byla paměť 30 stanic naplněna už ze scanu pásma 87,5 – 102MHz. Takže v okolí Rethymna asi 50 FM stanic na teleskop.
DVB-T: CZ, SK, AT
DVB-S: 120-západ, 95-jih, 120-východ, 85-libero
DVB-C: Moravianet
FM:  CZ, SK, AT Horizontal 5 prvek, Vertikal 3 prvek
DAB: CZ, AT, SK LP345, Xmux
IPTV: SML