Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Radoslav Košvanec

Stran: 1 2 [3] 4
31
Souhlasím, ale stejně si myslím, že v těch letech byla nějaká dohoda ČST s Barrandovem o formátu ve kterém budou natáčet.
Nie je to tak celkom pravda, toto bolo aj v zahraničí. Najviac nespokojní boli režiséri a kameramani, keď im TV orezávali ich "šupky" na 4:3, tak radšej prešli na "open-matte" formát v 70. rokoch, nech to je v TV v 4:3 a v kinách ako RP.

32
Vůbec je zajímavé, že v roce 1966 se točilo sice černobíle ale širokoúhle (21:9) a z 80. let jsou filmy ve 4:3.
Odpoveď je jednoduchá: televízia.
Ale skúsim to priblížiť. Tak, ako v zahraničí, tak aj u nás bol nástup formátu CinemaScope (neskôr Panavision) z dôvodu rozmachu televízie a úpadku návštevnosti kín. Televízia jednoducho vtedy dokázala maximálne ČB 4:3 a mono zvuk, širokouhlé filmy aj v našich končinách mali aspoň trojkanál (L, C, R). Ostatne vznikali súbežne aj pan & scan verzie širokouhlých filmov (pre kiná bez anamorfotu a vlastne aj pre TV), ešte v 50. rokoch sa používala na place druhá, štandardná kamera a film sa individuálne strihal (napr. Smrt v sedle, Sen noci svatojánské), od 60. rokoch sa preformátovával každý ŠUP film cez optickú kopírku z dupozitívu a úvodné a záverečné titulky sa prispôsobili na 4:3 formát (napr. Konec agenta W4C, Pane vy jste vdova, Hvězda padá vzhůru, Já už budu hodný dědečku,...), čo ale v konečnom dôsledku navýšilo rozpočet filmu. Preto sa od 70. rokov točilo čoraz menej a menej širokouhlých filmov a preferoval sa 4:3 formát (v 80. rokoch sa v ČSSR natočilo toľko širokouhlých filmov, koľko má človek prstov na jednej ruke). Kameramani ale formátovali tie filmy tak, aby boli vhodné ako pre TV, tak aj pre kiná s možnosťou projekcie filmu v RP formáte (1,66:1, 1,85:1) a dokonca mi niekoľko premietačov potvrdilo, že české filmy premietali v RP formáte 1,66:1. V zahraničí majú takéto filmy prívlastok "open-matte", to znamená, že filmové políčko je bez horných a spodných pruhov indikujúcich RP formát, ale sú určené pre RP formát v kine a pre TV a VHS v 4:3 bez orezu.

33
Televize ve vysokém rozlišení (HDTV) / Re:Ikarův pád v HD
« kdy: 19. 05. 2013, 11:46:51 »
Takových HD přepisu bylo dost, leckdy to ani nedovyčistěj ten obraz a na zvuk vždy kašlou. Viděl sem HD přepis císařova pekaře kde se věnovali i vyčištění obrazu ale zvuk strašnej, jak když tam vůbec nepatří, vůbec ho nevyčistili, u některých přepisů to vypadá jak upscale VHSky hold potrvá minimálně 10 let než se tady v Čechách naučíme Remasterovat.

Digitálne čistenie obrazu je v českých, tak aj v slovenských lúkach a hájoch už dlhoročnou tradíciou so solidnými výsledkami, ale je to časovo a aj finančne náročný proces, takže sa väčšinou potom pozeráme na akýsi rýchlo zbúchaný kompromis, kde vidieť automatické čistiace procesy obsluhované jedným operátorom. Svoje spraví aj generačná kópia materiálu (kamerový negatív, dup. pozitív, dup. negatív, archívny master, projekčná kópia, kópia z kópie, atď), kvalita prepisovacieho zariadenia (výrazný rozdiel je medzi analógovým PAL Telecine, SD Telecine, HD Telecine, 8K dry-gate scanner Northlight II, či 4K wet-gate Arriscan), svoje urobí aj samotný software (na Slovensku sa spočiatku čistilo aj v Lustre, ktorý primárne slúži na grading, až potom sa prešlo napr. na PFClean, Diamant, či Phoenix). So zvukom je to podobné, 99% filmov od 50. rokov má prepísaný zvuk z optickej stopy a tu tiež závisí, koľkogeneračná kópia tej optickej stopy je a koľko času má operátor na digitálne spracovanie a napasovanie na obraz. Z mag. stopy som videl tuším len dva české filmy. Keď tak vehementne vyžaduješ kvalitu vyčistenia obrazu a zvuku, tak vedz, že možné to je, ale na jednom takom staršom filme môže stráviť team 30 ľudí dovedna aj pol roka a to som tam nezarátal čas mechanickej opravy nitrátového negatívu, kontroly chýbajúcich políčok, odpliesnenie, ultrasonické čistenie, prekopírovanie toho negatívu s pôvodnými tabuľkami na nový dup. pozitív cez wet-gate s prihliadnutím na absenciu niektorých políčok, ktoré mohli zmiznúť za posledných 50 rokov, prípadne príprava kombinovanej kópie, kde sa nahradia chýbajúce elementy negatívu iným materiálom (pôvodný dupozitív, dunegatív, master, kinokópia,...). A potom sa ale nepýtaj, koľko taká celá sranda stojí.

34
Ja som ani nevedel, že RTVS 2 vysiela v HD a že tam v HD išiel aj film Orgán...

35
Perinbaba bola na Markíze vysielaná v HD, ale len v roku 2011, teraz na Vianoce išiel opäť starší telecine prepis v SD (a nechápem prečo). Inak takmer všetky rozprávky boli reštaurované v 2K, sú aj pripravené HD mastery pre vysielanie a prípadné vydanie na Blu-ray, ale zatiaľ ich okrem Perinbaby nikto nepoužil.

36
Obraz je taký, aký mohol HD prepis 35mm duplikačného pozitívu dopadnúť, čiže na jednotku. Ak narážate na ostrosť, tak je to dané tým, že kameraman a režisér chceli dosiahnúť také podanie. Presaturované farby, menej ostrosti, takto to chceli. Čo na tom reštaurovať? Keď už je to tak na filmovom páse, tak tú ostrosť nemáte odkiaľ zobrať.

37
Kabelové digitální vysílání (DVB-C) / Re:UPC analog TV
« kdy: 26. 03. 2012, 00:07:34 »
keď už sa hádate, či CRT alebo plochý, či 4:3, alebo 16:9, tak tu prosím máte možnosť kúpiť ešte Sony CRT 16:9 schopný zobraziť aj 1080i http://www.amazon.com/Sony-KV-36HS510-WEGA-1080i/dp/B00009PLIJ

38
Barevné vysílání mohlo být pravidelné třeba jen ze studia a záznamu. Přenos z Lyry ale nejspíš vyžadoval barevný přenosový vůz. Byl tehdy v Bratislavě?
Jeden určite

39
Vlastním 4 videorekordéry, dva z nich sú ale nefunkčné (6 hlavý HiFi stereo Thomson a S-VHS Mitsubishi). DVD/VHS kombo Toshiba mám v racku a používam ho primárne ako mechaniku k PCM procesoru Sony, druhé funkčné LG 6 hlavé HiFi stereo čaká na veľkú digitalizáciu hlavne starých SECAM kaziet z 80. rokov (ako jediné sa osvedčilo a tromflo aj kvalitnejšie, i keď staršie rekordéry Sony a Panasonic - tam ten obraz blikal a bol z 90% čiernobiely).
Používam aj 3 hlavový kazeťák Sony s manuálnou kalibráciou a hravo tromfne aj sebekvalitnejšie MP3 (má všetky 3 Dolby NR systémy).
Ako bonus mám aj Tesla B 115.

Média VHS a CC viem stále zohnať.

Týchto zariadení sa zbavovať nemienim, CRT TV Grundig z roku 2001 funguje stále bez poruchy.

40
Jj, to určitě. Mám nějaký klipy z ZDF Kultnacht a ta obrazová kvalita je na to, že jsou to 35-40 let starý nahrávky skutečně velmi dobrá. No a důvod je právě ten, že jak ten Gott na tý Lyře 1974, tak to ZDF natáčelo na špičkový kamery od Bosche.
zřejmě tento typ, který byl využíván i na LOH v Mnichově 1972 - http://www.fernsehmuseum.info/fese-kcu-40.html
Zřejmě bylo tímto natočeno i pár exteriérů k první řadě Nemocnice na kraji města. Obrazová kvalita těchto několika scén byla neskonale lepší než scény z ateliéry točené na Tesly.

Ale asi tedy skutečně přijeli soudruzi z Prahy. I když možná do Blavy mohla jít nová technika dříve než třeba do Brna, kde se snad ještě v roce 1980 točilo na ČB kamery.

Každopádně ceňme si těchto starých a kvalitních barevných záznamů.

Soudruzi z Prahy nemuseli prísť, farebná technika bola v Bratislave už od roku 1972 a v roku 1973 už bolo farebné vysielanie z Bratislavy "pravidelné", ale zároveň sa točili čiernobiele veci až do roku 1985 na 16mm. :/

41
Zemské digitální vysílání (DVB-T) / Re:Slovenské DVB-T
« kdy: 02. 03. 2012, 17:17:15 »
STV zaspala dobu nebo z jakého důvodu vysílají ve formátu 4:3 (i živé přenosy)?
V rámci šetrenia sa používa kamerová a vysielacia technika z doby analógovej neširokouhlej. Výroba takej relácie výjde i dnes niekoľkonásobne lacnejšie, než 16:9 a hodne sa točia rôzne diskusné relácie v 4:3.

42
Ad digitalizace filmů, NFA (alebo možno rovno Filmexport) bude vydávať film Limonádový Joe na Blu-ray, len by ma zaujímalo, či sa použije prepis od ČT, alebo si ho NFA dá vyrobiť nanovo.

43
Obávám se, že pan Štěpánek má pravdu. U většiny současných filmů jsou zadní kanály využívány jen tak do počtu. Hraje tam hudba, ozývá se případný déšť, semtam nějaký efekt, aby se neřeklo. Čest světlým výjimkám jako je například relativně nový film Hugo, nebo cca 2 roky staré sci-fi Pandorum. Tam má divák pocit, že na té lodi je. Bohužel tenhle zážitek rozhodně není u většiny filmů pravidlem.

Hociktorý poľský film zo 70. rokov prepálený na 70mm má priestorovejší a bohatší zvuk než hociktorý hypermoderný digitálny ultra americký akčný film, ktorého ozvučoval Oscarmi ovenčený tím zvukárov.

44
Všetky filmy, ktoré režíroval Janák (Snowborďáci, Rafťáci a Ro(c)k podvraťáků) boli točené na Super 16mm a postprodukčne vypálené na 35mm z HD scanu. Preto taká kvalita.

45
Tak u analogu nešlo o žádnou úsporu. Ale při vysílání filmu 21:9 přenášelo obraz přibližně 300 řádek, což je dost málo, zbytek byl černý. Při tehdejší velikosti obrazovky z filmu ani moc nezbylo, proto byl ořez oblíbený.
Proto se u DVD zavedl anamorfní formát, aby se pro přenos využilo vždy všech 576 řádek. Bohužel na 21:9 se nemyslelo ani v SD ani v HD, takže ten problém se opět opakuje.

21:9? Omylný prežitok z doby vzniku MPEG formátu. Je to ekvivalent políčka 70mm filmu, alias 2,20:1. Tento formát sa nakoniec nevyužil z dôvodu jednoduchého: 70mm formát sa totiž komerčne prestal používať.

Stran: 1 2 [3] 4