Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Radoslav Košvanec

Stran: [1] 2 3 4
1
Je to vyříznutí aktivního obrazu z 16:9. Takhle vypada original (s vypnutym filtrem madvr) http://i.imgur.com/oWde2qk.jpg

Klasický upscale starého prepisu z 90. rokov.

2
Škoda že to ještě není i v 16:9 ale jinak kvalita obrazu je povedená.
Nerozumiem, prečo by to malo byť v 16:9. Nechali to tak, ako to bolo natočené. Komu sa nepáči, nech si oreže na svojom geräte.

3
Typický materiál Agfacolor z 50. rokov. Typ farbiva a nemaskovaná podložka dávali špecifickú kresbu, ktorá je taká milá. Len škoda, že v našich končinách som sa nestretol s tak dokonalým reštaurovaním. Takto by som chcel vidieť trilógiu Jan Hus - Jan Žižka - Proti všem.
Btw, ňúraním sa v YT kanále Olympics, sa dá nájsť zopár ďalších záznamov v HD, napríklad Mexico 1968 https://www.youtube.com/watch?v=c4n_8hpkDEg

5
V 16/9? Leda ořezem, když originál je 4/3.
Dívka na koštěti sa natáčal v pomere strán 1,66:1.

6
veľká vďaka, konečne nejaká rozumna info, vieš dať nejaký zoznam, čo teda existuje v HD ?

Prakticky všetko má svoj 2K/HD master okrem 20 filmov zo 70. a 80. rokov (rozprávky z 80. rokov a filmy Tisícročná včela a Sedím na konári a je mi dobre sú v 2K/HD - ak teda vychádzame podľa DVDčiek vydaných v edícii SME).

7
Ted sleduju z markizy slovensky film Pásla koně na betóně a kvalita  obrazu velmi slušná, podobně jako u jak vytrhnout velrybě stoličku
Áno, prepis a samotná kvalita obrazu je vynikajúca, ale ako vravím, keď sa film reštauroval, tak neurobili HD master, len v SD. Len teraz SFÚ nanovo reštauruje filmy zo 70. a 80. rokov, na jeseň začali s filmom Pacho, hybský zbojník (po tretí krát), reštaurovania sa konečne dočkal aj dvojdielny širokouhlý Jánošík z roku 1963 (remaster z roku 2002 má bohužiaľ dnes obrovské nedostatky a je len v SD letterbox).

8
RTVS 1
21.12 15:25-17:00 Medená veža (SR 1970, nový HD remaster) - digitálny master len v SD letterbox
24.12 16:05-17:20 Kubo (TV inscenace 1965 SR), film remasterován, pravděpodobně nativ zařadí, repríza 25.12 01:35-02:50 - na DVD vydal Plus Production zo starého prepisu z 90. rokov z Betacam kazety, RTVS ešte neremastrovala svoje 16/35mm veci do HD
25.12 20:20-21:25 Sváko Ragan (1.díl, SR 1976), film remasterován, pravděpodobně nativ zařadí, repríza 26.12 1:00-2:00 - detto
26.12 20:20-21:20 Sváko Ragan (2.díl, SR 1976), film remasterován, pravděpodobně nativ zařadí, repríza 27.12 0:55-2:00 - detto
27.12 20:20-21:20 Sváko Ragan (3.díl, SR 1976), film remasterován, pravděpodobně nativ zařadí, repríza 28.12 0:30-1:30 - detto
28.12 14:00-15:30 Orlie pierko (SR 1971) - digitálny master len v SD letterbox
28.12 20:20-21:25 Rysavá jalovica (SR 1970), film remasterován, pravděpodobně nativ zařadí, repríza 29.12 00:25-1:30 - na DVD vydal Plus Production zo starého prepisu z 90. rokov z Betacam kazety, RTVS ešte neremastrovala svoje 16/35mm veci do HD

Markíza HD
31.12 13:15-14:45 Pásla kone na betóne  (SR 1982, nový HD remaster) - digitálny master len v SD


9
Stále je to o jednom a tom istom.

Pôjdeme na to chronologicky:
Natočí sa film a filmový materiál z kamery sa použije na finálny strih negatívu (do ktorého sa vlepia tzv. optiky: titulky, prelínačky, stmievačky, roztmievačky, sfx). Z negatívu sa urobí interpozitív, alebo duplikačný pozitív (dodnes v tom nemám jasno, čo je presne čo, ale po poriadku), z dupozitívu (laboratórne skorigované farby a korekcie) sa vyrobí duplikačný negatív (ten by mal mať už aj značky na konci filmových rolí) a z tohto duplikačného negatívu sa vyrábali finálne kinokópie, ktoré sa požičiavali a z ktorých sa aj na Barrandove a v ČST/ČT robili prepisy pre TV/VHS (80.-90.roky), preto sa častokrát stretneme, že tam sem-tam pár políčok chýba, i keď nejde vyslovene o kópiu, ktorá bola určená pre kinoprojekciu (tie pri prepise vyzerajú o dosť horšie, viď prepis filmu Byl jednou jeden polda, ktorý rotuje na TV Markíza - odlišný od toho, ktorý bol použitý na VHS a TV). Ide o špeciálne prepisové distribučné kópie, ktoré sú určené len pre prepisové mašiny (telecine).
Originálny negatív, ako aj duplikačné materiály (pozitív a negatív), ako aj archívna kópia (určená ako predloha na výrobu nových kópií z negatívov/pozitívov, prípadne ako predloha na grading pôvodného negatívu) nie sú určené na bežné zapožičiavanie. S týmito materiálmi pracuje len ich vlastník (Národní filmový archiv/Barrandov/Zlín) a aj on určí, pre aké účely ich poskytne laboratóriam, či zmluvným pracoviskám (reštaurovanie, prezervovanie materiálov, digitalizácia). Čiže NFA nepožičia originálne negatívy ČT na HD prepis pre ich vysielacie účely, nielen preto, že k negatívu treba aj vyššie "zmíněné" archiválie v podobe dupozitívu, dunegatívu, IMP, archívnej kópie a pod. a dostávajú len prepisové kópie (tie môžu pochádzať z obdobia 70. až 90. rokov a pritom môže ísť aj o film trebárs z roku 1941).
Častokrát sa môže stáť, že pri bližšom skúmaní sa zistí, že na originálnom negatíve chýba jedno-dve políčka, trebárs na každom kotúči, ale na pôvodnom interpozitíve, alebo dupoz/neg tieto políčka nie sú. Toto sa zistí jedine, ak je materiál určený na reštaurovanie/prezervovanie. Vtedy sa vyhotoví tzv. kombinovaná kópia, kde sa chýbajúce elementy použijú z iných archívnych materiálov, prípadne ak nie sú vôbec, vyplní sa miesto tzv. "blankom" (vidno na veľmi starých filmoch - tmavý obraz, zvuk ide bez porušenia, alebo vice versa - menej pravdepodobné = obraz v pohode, zvuk na chvíľu vypne).
Neviem, v akom stave sú negatívy v NFA, ale napríklad negatívy v SFÚ sú/boli v katastrofálnom stave. Napr. záchrana negatívu filmu Dáždnik sv. Petra prišiel v roku 2011 mimoriadne vhod, nakoľko sa zistilo, že negatív je zapliesnený a dokonca sa už odlupovala emulzia (to je tá fotocitlivá časť s obrazom). Ešte sa podarilo vyriešiť problém s tým, že nejde o maskovaný negatív (nemá oranžovú podložku, ale je bezfarebná), čo je posledných 50 rokov problém s kopírovaním na dupozitív/IMP.
Tak by som chcel vidieť operatóra v ČT na prepisovom pracovisku, ako by sa zachoval, keby mu dodali originálny negatív na horľavej podložke, plesnivejúci po hranách, scvrknutý, že sa mu ho nepodarí narvať na ozubené kolieska a ešte by sa mu odlupovala emulzia a negatív by bol na bezfarebnej nemaskovanej podložke. A to nehovoriac o tom, že by nemal gradovaciu tabuľku. Veď ten človek by dychtil po finálnej distribučnej kópii, lebo ten negatív by ani nevedel prepísať, nieto ešte narvať na ten ich Spirit. Už viete, prečo sa nepožičiavajú negatívy? :)

10
Co myslíte, vzniklo DVD / BD s takovým Toy Story, starým téměř 20 let, klasickým přepisem filmového pásu nebo byla užita nějaká "plná digitální cesta", kdy již od doby vygenerování animací existuje jakýsi "master videosoubor", jež se jednoduše zkonvertoval do požadovaného formátu pro domácí nosiče?

Pro srovnání (byť to není úplně to samé) - takový Anděl Exit z roku 2000, snímek známý tím, že byl natočen na malou digikameru, byl podle všeho vytištěn na filmový pás a až ten filmový pás byl zpětně přepsán do digi formy pro DVD nosiče. Pochopitelně by technicky logičtější bylo takovýto snímek plně digitálně zpracovat a až poté dojít k rozcestníku (TV, DVD, tehdy i VHS, digiprojekce X klasické kino). Nicméně samozřejmě neznám technické možnosti, příp. cenové relace před 14 lety...

Toy Story sa renderoval v 2K rozlíšení a v roku 1995 ho vypálili na filmový negatív, z ktorého sa vtedy robili distribučné kópie pre kiná a neskôr aj VHS a prvé DVD. Keďže ale v Pixare zálohujú všetky svoje práce (aj pracovné súbory), nemajú problém vyrenderovať akýkoľvek film nanovo, trebárs aj vo vyššom rozlíšení (4K, 8K), alebo v 3D.

Filmy, ktoré sa kedysi točili v SD/HD na digikamery, sa výsledny master takisto prepálil na filmový pás a potom z neho sa robili nové prepisy pre TV/DVD/Blu-ray, aj kvôli tomu, že z filmového pásu to vyzeralo menej ako TV inscenácia.

11
Díky za vyčerpávající informaci.
Nevíš Radku kolik asi stojí restaurování jednoho titulu? A kolik jich ročně udělají?
U nás tempem jeden film ročně s premiérou na MFF Karlovy Vary to moc slavné není  :'(

Konkrétne cifry neviem povedať, ale cca. od roku 2006 do roku 2011 sa zreštaurovalo vyše 70 celovečerných filmov a niekoľko dokumentárnych filmov (vrátane filmu Zem spieva z roku 1933) a aj niektoré animované filmy. Tento projekt bol dotovaný štátom (ministerstvom kultúry) v rámci projektu digitalizácie kultúrneho dedičstva. Od roku 2012 si SFÚ spravuje vlastné štúdio a bližšie info, aj o konkrétnych tituloch nemám. Ale zvyklo sa robiť tak desať a viac filmov ročne (ak nerátam laboratórne reštaurovanie a prezervovanie samotného zdrojového filmového pásu).

12
slovenske filmy ktore za nieco stoja, vydal vo vlastnej edicii dennik SME. vsetko vyslo na DVD, dost som si ich kupil. Nikde som sa ale nestretol s informaciou, zeby boli tie filmy nejako restaurovane, alebo nasnimane do HD.

Svojho casu vychadzali DVD-cka s tvorbou CST Bratislava, kde tvrdili, ze tie filmy-video restaurovali. tych filmov vyslo par a par som si ich kupil, ale velka slava to nebola.

skusim pripravit nejake kratke ukazky a niekde ich zavesim, aj z Vianoc aj s tych DVDciek. Potom budes mat jasno :)

Nic z toho sa ale nevyrovna zasluznej praci ceskej televizie pri restaurovani a vysielani ceskych filmov.

Slovenské filmy, ktoré sa reštaurovali pre SFÚ a zároveň aj pre edíciu DVD denníka SME, sa skenovali z nanovo vytvorených duplikačných pozitívov z pôvodných negatívov v 2K rozlíšení na skeneri Northlight II, všetky filmy vo formáte 1,33:1 alebo 1,37:1 sa skenovali v rozlíšení 1828x1556 vo formáte 10bit DPX, Celé "chunky" sa potom poslali k "čističom", kde sa používali na čistenie a stabilizáciu softy ako HS-ART Diamant, Pixel Farm PF Clean a DigitalVision Phoenix. Po čistiacom kolečku a jeho technickej kontrole, sa filmy za účasti pôvodných kameramanov gradovali. Po finálnej technickej kontrole sa pripravil 2K výstup pre SFÚ (do digikín, archívne účely a pre účely vypálenia nového negatívu), HD výstup (pre digikiná, prípadne pre HDTV a Blu-ray) a SD výstup (pre TV a DVD). Celý proces digitálneho reštaurovania sa vykonával v štúdiu 727, kým si SFÚ nevybudovalo vlastné digitálne reštauračné oddelenie.

13
Ahoj, vždy si ověřuji jestli se jedná o slovenský filmy z edice 60.70.80 nebo 90.léta, které prošly restaurováním. Tak jsem si vyhledal i tento seriál a na dvd restaurovaný je, tzn. že v hd verze je. Vždy mi toto vytipování vyšlo. Teď dávají akorát šíleně smutnou princeznu a taky jsem vytipoval že v hd ji zařadí, jelikož na velikonoční pondělí běžela hd verze na čt1.

Budu rád, když se ti tyto dva díly podaří v sobotu nahrát, jinak v nativu bude mimo jiné 8.5 na stv1 Jakububiskův film: "Pehavý Max a strašidlá"
Jirka, to že to vyšlo kedysi na DVD od Plus Production, ešte neznamená, že to bude v HD kvalite. Videl si niekedy to DVD? Čo keď ti poviem, že sa použil starý analógový telecine prepis z roku raz-dva, ktorý mali na Betamaxe a ten potom v Plus Production pre VLASTNÉ účely vyčistili. A takisto nie je jasné, či RTVS použije produkčné HD mastery zo slovenských filmov, ktoré sa reštaurovali pre SFÚ. Zatiaľ išla len Perinbaba, ostatné, i keď reštaurované kópie, išli len v SD, lebo sa použil DVD master. Treba si niekedy overovať fakty a nie z brucha vyťahovať bludy, že "film bude na 100% v HD, lebo to na DVD bolo reštaurované".

14
Nevím v jaké kvalitě odvysílali na slovensku Perinbabu jinde, ale to co jsem viděl na Markize se mi ani trochu nelíbilo. Němci si s tou 'renovací' pohráli daleko líp.
Reštaurovanie Perinbaby prebehlo v úzkej spolupráci s pôvodným kameramanom, ktorý dohliadal na grading celého filmu, ktorého reštaurovanie robil Slovenský filmový ústav. V skratke: takto to má byť.

15
Viem, že zrovnávate "Polepšovňu" s ostatnými filmami, ale stále zabúdate, že "Polepšovna" je film z produkcie Československej televízie a zákonite použili na prepis pôvodný negatív a robili plnohodnotné digitálne reštaurovanie, zatiaľ čo barrandovské a zlínske filmy prepisujú z kadečoho a veľa úsilia pri reštaurovaní nekonajú (a ani sa nečudujem, tiež by som netrávil 3 týždne čistením niečoho, čo má 3 až 4 násobnú generačnú stratu oproti negatívu). Pri filme Requiem zachovala ČT pôvodné aspect ratio, teda 1,66:1 (info na IMDb je nesprávne, ako som poznamenal), pri Pane, vy jste vdova použili redukčnú kópiu, kde bola generačná strata až 6 násobná. Pri filmoch z 50. rokov (Císařův pekař - Pekařův císař, Princezna se zlatou hvězdou, Byl jednou jeden král) ani nerobili dodatočný grading, či neopravovali flicker (typické nedostatky dupozitívu a distribučných kópií na východonemeckej Agfe, než sa premenovala na Orwo v roku 1964, neznášam tie pastelkové a vyšľahané farby), v obraze nechali cue blipy, dokonca vo zvuku nechali kopec pukancov a praskotov. Odkedy som videl výsledok z reštaurovania filmu Rodná zem z roku 1953 (prvý farebný slovenský film, nový kontaktný dupozitív kamerového nitrátového negatívu Agfa cez wet-gate a scan v 2K), očakávam podobné výsledky aj u českých filmov http://dvdfreak.bloudil.cz/freak.php?p=rodnazem&dz=0 .
Čo som vlastne chcel? Že ČT nás síce zásobuje starými českými filmami v HD rozlíšení, ale pozeráme len na určitý kompromis, ktorý je daný dodaným materiálom Barrandovu a Zlínu a vynaloženým úsilím technikov z ČT.

Stran: [1] 2 3 4