Fórum Digizone.cz

Hlavní témata => Digitální rozhlas => Téma založeno: jis 06. 09. 2019, 16:56:20

Název: Srozumitelnost telefonních hovorů v rozhlasovém vysílání
Přispěvatel: jis 06. 09. 2019, 16:56:20
https://informace.rozhlas.cz/srozumitelnost-telefonnich-hovoru-ve-vysilani-7736427

Citace
Častým problémem je akustická zpětná vazba (v hantýrce rozhlasáků se s ní můžete setkat pod názvem „vazbení“), k níž dochází, pokud se vytvoří zvuková smyčka mezi vstupem (v našem případě telefonátem) a výstupem (rozhlasovým přijímačem). Takový jev vzniká, když dotyčný volá v přímém přenosu do vysílání, a zároveň má toto vysílání puštěné na svém rozhlasovém přijímači. Moderátoři v takových případech vyzývají, aby si telefonující osoba svůj rozhlasový přijímač ztlumila nebo vypnula.

Všichni to klasické „vazbení“ známe z analogového rozhlasového vysílání, ale má zde někdo osobní zkušenost, nakolik tím trpí digitální rozhlas, kde je mnohem větší zpoždění dané složitějším zpracováním signálu?

Bude to „vazbení“ úplně stejné, zcela jiné, horší, slabší?
Název: Re:Srozumitelnost telefonních hovorů v rozhlasovém vysílání
Přispěvatel: Jan Novák 06. 09. 2019, 18:50:36
Nemám zkušenost přímo s digitálním rozhlasem, ale s přenosy po IP síti ano. Zpoždění je tak velké, že nevzniká klasická vazba typu pískání, ale zní to jako ozvěna. Není to tak rušivé jako pískání, ale srozumitelnost to dokáže zcela zničit. Navíc vlastní hlas poslouchaný se zpožděním dokáže zmást i samotného mluvčího a ten začne koktat. Proto si reportéři v TV občas při odpovědi vyndávají sluchátko, když na ně zvukař zapomene. Jinak je to uděláno tak, že ve sluchátku slyší tzv. N-1 - tedy vše ostatní kromě sebe. To slyší v telefonu i ten posluchač mluvící do rádia, jen to rádio nesmí zapomenout ztlumit.