Fórum Digizone.cz

Hlavní témata => Digitální rozhlas => Téma založeno: omar3 03. 07. 2019, 13:22:15

Název: Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 03. 07. 2019, 13:22:15
Nakonec jsem se rozhodl, že založím vlákno o příjmu DAB v letadle. Možná to bude jen můj monolog, ale možná se někdo přidá. 

Všeobecně se ví, že čím je anténa výše, tím má lepší signál a není nad anténu v letové hladině 10.000m. Doba strávená v letadle se dá využít různě, jednou z možností je sledovat příjem DAB signálů v průběhu letu. Neustále jich přibývá, oproti loňským 6 jsem jich letos ulovil 18. Už se to těžko stíhá, všechno vyhodnotit a zapsat. Než přijímač by byla asi lepší klíčenka a notebook, který by všechna data uložil do paměti a vyhodnocení by se mohlo provést na zemi v klidu.

Pro smysluplný příjem je potřeba začít s přípravou již doma. Nejprve je potřeba odhadnout trasu letu a mít v nějakém mobilním zařízení s GPS stažené mapy států, nad kterými se letí. Samozřejmě je nezbytné, aby sledovací zařízení mělo možnost přepnutí do letového režimu. Pak si je potřeba říci, jestli má člověk zájem o signály spíše z levé nebo pravé strany letadla a podle toho požádat o místo u okénka při odbavení. Místo v letadle je velmi důležité. Nejvhodnější jsou místa u okénka na přídi nebo na zádi. Nevhodná jsou naopak  místa do uličky a nad křídlem. Převážně se přijímají signály ze směrů, kam člověk z okénka vidí. Z druhé strany letadla se probojují jen nejsilnější signály v blízkosti vysilače. Taky není k zahození mít stažený seznam všech DAB vysilačů do 500km od trasy letu.

Vlastní příjem se provádí na DAB přijímači na teleskop a na obrazovce se sleduje pozice letadla.  V příloze reálné foto přijímacího pracoviště na palubě letadla s příjmem 9C Radia Dalmacija u Noveho Sadu.

Příště se podíváme na jednotlivé lety.
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: Petr_PH 03. 07. 2019, 14:51:59
Dobrý den,

loňské léto trasa Praha -> Heráklion, přijímač Sony XDR-P1DBPB teleskop, tradiční místo u okna a u nouzového východu, částečně na křídle nemá vliv na příjem ( zkoušeno opakovaně )
ČRa 12D držel až na hranici AT/HU, Niederbayern 7D až za Balaton !
Snažil jsem se zachycené MUXy fotit na mobil, který přiřazuje fotku do mapy k dalšímu vyhodnocení. Hrály dále MUXy SK/AT Wien/Slo/HR a nejzábavnější byly MUXy z IT, vč Vaticana.
Příjem neuvěřitelně stabilní až do hranice cca 300 km od vysílače. Personálu radio ani mobil v režimu letadlo nevadil, žádný rozruch jsem nezpůsobil :)

P. 
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 03. 07. 2019, 16:13:49
Taky jsem loni letěl do Heraklionu, ale Italy jsem nechytl ani Slovince.

Tady je autentický zápis:
Let Brno-Heraklion 14.6.2018 Boeing 737 800, imatrikulace OK-TVH, společnost Smartwings, sedadlo u okénka vpravo ve směru letu za křídlem.
Překvapivý byl dosah Hádů, vydržely až skoro k Bělehradu. To už se pak nikdy neopakovalo. Zágreb byla poslední výspa DAB civilizace, směrem na jih už je úplná DAB tma.
Zachyceno:
Brno-Hády 12D Brno – Bělehrad
Vídeň 11C
Bratislava 12C
Budapest  11D pouze kolem Budapešti
Zagreb 9C Od Noviho Sadu po Kragujevac
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 04. 07. 2019, 21:35:57
Omar:
sice nemáš jistotu, že jsi první kdo u nás DAB v letadle testoval, ale jsi první kdo o tom loni informoval a letos opakoval a založil vlákno; a to se počítá :)

jinak na německém fóru bylo toto téma (DAB v letadle) založeno v roce 2013, poslední příspěvek je z března 2019, ale téma má jenom 2 strany - to abys nebyl v depresi kdyby se naplnilo "možná to bude jen můj monolog" - jak zmiňuješ v úvodu.

Z jiného vlákna toho německého fóra mi utkvěla v paměti zmínka o příjmu přes SDR a notebook a dotyčný nebyl nadšený, vadila mu rychlá změna muxů; nechce se mi ten příspěvek dohledat - jak přesně to formuloval, ale na druhé straně je fakt, že zobrazení seznamu čísel muxů u SDR je o něčem jiném než na trazistorácích.

P.S. kdybys zůstal v Kalábrii ještě pár dní, mohl jsi mít zážitek. Italové spustili nový mux s názvem Stromboli. Turisté prý ve snaze zachytit co nejvíce dílků na bargrafu skákali nadšeně do moře... :)
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 05. 07. 2019, 09:40:20
Na Stromboli jsme byli týden před výbuchem. Nevím, jestli to bylo štěstí nebo smůla. Určitě to byl pro očité svědky zážitek na celý život.
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 15. 07. 2019, 16:25:48
Už se mi podařilo přepsat z přijímače seznam zachycených stanic z posledního letu. Je jich 146 oproti loňsku dramatický nárůst. Avšak oproti Londýnu, kdy jsem chytil uprostřed města 114 stanic, to zase taková bomba není. V příloze v abecedním pořadí bez rozdělení do multiplexů.

Až při kontrole jsem zjistil, že jsem chytil i Srbsko, pokusné vysílání z Bělehradu na 11A s programy Beograd 1, Beograd 2 a Beograd 202. 
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 15. 07. 2019, 20:12:30
úplně náhodou mi v seznamu stanic padla do oka "Liptov"; je to z vysílače Banská Bystrica - Panský diel, 3 kW, 10B, provozovatel Avis
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 16. 07. 2019, 09:50:04
Díky za upřesnění, to jsem netušil.

Mrzí mne, že ten seznam není podle multiplexů, ale jen podle abecedy. Dá se nějak z Teska zpětně dostat i číslo kanálu nebo kmitočet, na kterém byl ten který program naladěn?
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 16. 07. 2019, 21:22:45
jestli to má Tesco někde v registru uložené můžeme jenom spekulovat, důležité je, že na displeji po volbě stanice zobrazí jenom tu mizernou hlášku "stanice v Prčicích" abych lidově interpretoval to "service not available".

Nyní pikoška. Pure to sice umí, ale bizarně (kdysi jsem to zkoušel a než jsem šel napsat tento příspěvek tak jsem si to ověřil znova). Pokud na danou stanici kliknu 3x voličem informací velmi rychle, tak doputuji na info o čísle kanálu a názvu muxu. Ne vždy se to povede.  Jakoby záleželo na rychlosti mačkání tlačítka snad s 0,1 s přesností. Někdy se to povede, někdy ne. Pokud se to povede tak info je tam na chviličku takže člověk musí brousit zrak jak orel aby to info očima zachytil. To jsou věci.

Pro jistotu zopakuji, že se bavíme o volbě stanice a info o ni, když její příjem již není dostupný.

P.S. seřadit stanice dle muxů umí má stolní bedna, Tesco ani Pure to neumí
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 19. 07. 2019, 18:43:07
téma pro okurkovou sezonu:

mi to nedalo a zkusil jsem klikací sekvenci s Tescem. Zde je to složitější protože postup žádá dvě ruce. Jedna ruka navolí stanici zmáčknutím kolečka Volume, druhá vzápětí mačká tlačítko Info. Podařilo se mi vyvolat/dokrokovat jenom na zobrazení bar grafu (kde byla pochopitelně nula); vkročit dál do říše snů se mně nepodařilo. Ale tváří se to jakoby info v paměti mohlo být.

V této souvislosti mně napadla šílená teorie:  napíchnout se na tlačítka dráty a spínat je relátkami, které by byly buzeny něčím programovatelným (časování); a asi snímat displej kamerou (oko by nestíhalo). Načítat něčím info co se posílá do displeje anebo adresovat něco (vstup) a číst kde je uloženo něco (výstup) - nemožné - neznámá hardwarová a softwarová struktura.

just my 5 cents v okurkové sezoně :)
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 07. 02. 2020, 18:16:30
Bratislava - Manchester, scanoval jsem kazdych 10 minut, zpetna identifikace lokace  dle historie letu na flightradar24. Letelo to pres Rakousko.

Asi 5 minut po startu naskenovan i chorvatsky mux. Upostred Rakouska 93 stanic. V Nemecku prumerne cca 90 stanic s vyjimkou polohy nekde mezi Mnichovem a Frankfurtem kde 168 stanic.

Vystup Belgie 118 stanic, vstup UK 217 stanic. Zde krome belgickych muxu zachyceny holandske a francouzske. Pak pocty klesly na 50 - 70.

Jiz na zemi Manchester outdoore 127 stanic.
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 07. 02. 2020, 18:42:51
Gratuluji k rekordu. 217 stanic to je šílený. To se nedá během letu každou ani krátce poslechnout.
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 08. 02. 2020, 13:23:50
v letadle nejsou rekordy ale nahoda letove trasy vs. vysilace a jejich muxy. Je zajimave, ze se to pres male okenko vubec zachyti. Na poslouchani neni cas, ani jsem nekrokoval kompletni seznam stanic, to by bakelitak asi neprezil. i kdyz jsem baterie samozrejme nabil desil jsem se abych je vevymlatil. Mel jsem stesti ze po par krokovani jsem narazil v nazvu stanice nebo muxu na neco charakteristicke a vedel jsem, ze to je Belgie, Holandsko nebo Francie, jestli i neco dalsiho nevim. Prekrokuji to az po zpatecni ceste a i kdyz se shodne kanaly premazou treba tam neco zustane.
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: David Kříž 08. 02. 2020, 17:21:39
Borci vim ze su s tim otravny, ale dejte si tu praci a rozklicujte to na muxy. Pocet stanic je irelevantni, kdyz v jednom muxu je jich 5 a v druhem 20. Si vem ze bys mel za ukol pocitat pocet projetych autobusu a misto toho dodal pocet celkovych cestujicich. Aniz bys vedel kolik jich v kterem busu bylo...
Tuto honbu za poctem stanic fakt nechapu a nepovazuju ji ani za neco smysluplneho. Z meho pohledu naprosto zbytecne a k nicemu.
Sorry za negativismus :)
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 08. 02. 2020, 19:09:59
to mne Davide pobavilo, to jsem jako mnel rict pilotovi nad kanalem ze tady je to zajimave aby na chvili zastavil? Taky nesouhlasim s definici  "honice poctu stanic", tedy v letadle. Zde je receno jenom toto: do kabiny letadla pronikne DAB signal a v v nekterych castich Evropy to naladilo vice stanic v jinych mene. Nad kanalem nejvice protoze to bralo UK, Francii, Belgii, Holandsko a asi i Nemeco. Nic vic nic min.
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 08. 02. 2020, 19:17:41
Samozřejmě, že počet multiplexů je relevantnější informace, než počet stanic, ale jak se k ní dostat. Radio po naladění a následné ztrátě signálu již nedokáže zobrazit multiplex. To by se muselo neustále ručně prolaďovat pásmo kanál po kanálu a zapisovat si to už v letadle. A to je vopruz. Jednodužší je spusti scan a zapsat si jen to konečné číslo. Já pak dávam abecední seznam všech naladěných stanic a kdo má zájem, může si to sám rozházet do multiplexů.   
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: David Kříž 09. 02. 2020, 10:24:07
Borci já vás chápu a rozumím, ale pro mě je to furt to s těma autobusama, prostě číslo k ničemu. Že nad "kanálem" naladíš hafo stanic je asi logicky předpokládatelné. Že DAB pronikne do letadla taky, to už je ověřeno.
Jen se furt ptám, k čemu ta čísla? Buď to dělám pořádně a mám to v muxech, nebo se na to radši vyprdnu.

Ale jo když vás to baví, nebudu vám to kazit :) Já su prostě stará škola, vidím frekvenci, kanál, spektrum, obsah mě nezajímá... Jestli je v muxu X nebo Y stanic je z hlediska zážitku, "že jsem něco naladil", irelevantní.

Já to tak mám furt, když montuju někomu antény, tak důchodci si chtějí povídat co bylo v kterém seriálu a já jim na to říkám, víte, já netuším, já to nesleduju, někdy ani nevím jaká stanice je v jakém muxu kromě těch základních, musím to mít vytištěné :D
Tož tak. Nenechte se otrávit...
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 09. 02. 2020, 20:51:08
Tož my se necháme votrávit. Je potřeba se na to dívat optikou běžného diváka, za kterého se považuji, byť trochu poučeného.
Pro naprostou většinu populace jsou podstatné stanice a programy a ne nějaké multiplexy. Spustí automatické ladění a dívají se nebo poslouchají a je jim jedno z kolika multiplexů jim tam ty programy naskáčou. Já třeba ani nevím, kolik mám v kabelovce multiplexů, vím ale naprosto přesně, že je tam 177 programů. Dokázal bych se k tomu sice dostat, ale znamenalo by to identifikovat 60 kanálů jeden po druhém, jestli je mux DVB-C, DVB-T nebo CMTS nebo pilot, práce na půl dne a výsledek k ničemu.
Podobně je to s DAB v letadle. Autobus je podstatný pro nastaverní systému, pro poslech už ne.   
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 09. 02. 2020, 22:11:36
posledni poznamka

pokud jde o cistotu vlakna z urciteho Davidem preferovaneho hlediska, podivejme se na cistotu ostatnich vlaken...tak se muze smazat mozna 3/4 fora

pokud jde o letadlo

kdyby nekdo kdo leta treba jednou mesicne o tom vzdy referoval prijatelnym zpusobem tak drzim hubu; protoze litam jednou za cas a byla tu jenom jedna zkusenost Omara, ktery vlakno mimochodem zalozil a nikdo se nepridal, tak jsem sem neco placnul.

Letadlo neni srovnatelne prostredi s pohodlim kresla domaciho PC ani casoveho prostoru na kopecku v terenu; ok, to ze mam ztazenou zadnici aby letadlo doletelo neni argument; ale argument JE ze letadlo uleti za 10 minut cca 120 km. Kdyz se budu hrabat v seznamu 100 stanic co tam tedy je anebo kdyz budu klikat kanal po kanalu tak za 10 minut nestiham a jsem o 120 km dal kde jsou predesle vysilace v p.r.d.e.l.i a jsou zde dalsi a dalsi muxy;  vysledek je, ze jsem se rozhodl ze to nema cenu a zapisu si pocty naladenych stanic.

A v neposledni rade: vnimam to jako hru, zajimavost nebo srandu nebo at si to nazve kdo chce jak chce, jak ten teleskop za malym okenkem dopravniho letadla interpretuje ty DAB tabulky prezentovane na internetu.

Pokud porad spatne: hod kamenem kdo jsi bez viny.
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: Xmux 10. 02. 2020, 00:06:31
Neber to tak vážně a tragicky :-)
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: AndrejH 11. 02. 2020, 22:23:26
život je vážná věc a končí tragicky  ;)
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: omar3 08. 07. 2021, 10:12:47
Po delší době jsem se dostal opět k přijmu v letadle při cestě na Korfu. Odlétali jsme 24.6. večer přesně v době, kdy se chystalo na břeclavsku a hodonínsku tornádo. Odlet byl celkem dramatický, nahnali nás velmi rychle do letadla, že buď odletíme hned nebo vůbec. Startovali jsme s prvními kapkami deště. Běžná trasa do středomoří je taková, že hned po startu směrem na Mohylu Míru začne letadlo točit na pravou ruku a kolem Hodonína opouští český vzdušný prostor. Tentokrát jsme pokračovali po startu v rovném letu směrem na Bučovice a Uh.Hradiště a teprve tam jsme se začali stáčet na jih. Bouřku jsme tak obletěli, přesto jsme celý let absolvovali v nečekaně nižší letové hladině 8.000m. Stanic naskákalo mnohem více, než při posledním letu před dvěma roky. Novinkou byla Malta, kterou jsem doposud nechytil, i když jsem byl už blíže. Naopak žádní Poláci a Vídeňský lokál 11C. Všechny ty slovince, chorvaty, srby a italy jsem si poznamenal na letenku. Bohužel, pořádkumilovná manželka při úklidu pokoje starou letenku jako nepotřebnou vyhodila, než jsem to zjistil, byl odpadkový koš vynešen. Takže autentický zápis s čísly a kódy multiplexů nemám. Zůstaly mi však všechny naladěné programy v rádiu.  Seznam těch 186 programů v příloze, řazeno je to abecedně, jak to přijímač uložil.


Přímo na místě pobytu po příjezdu jsem zjistil, že tam není vůbec žádný signál. Nejen DAB, ale ani FM, ani wifi, ani GSM. Ideální místo pro dovolenou. Postupem času se mi podařilo lokalizovat místa, kde se nějaký signál našel. U horního bazénu naskočily dva dílky na GSM. Po dvou dnech opravili i wifi. Datový kabel byl natažen okrasnými keři a při stříhání vzal zahradník spolu s keři i ten kabel. Ve středu 30.6. se něco změnilo v atmosféře a najednou dorazily signály z Itálie a Malty. S Itálií jsem téměř počítal, ale Malta na 620km na teleskop je naprosto neuvěřitelné. Neznám podmínky číření nad mořem, možná je to tady běžné, možná byly nějaké mimořádné podmínky.   
Celkem  se načetlo 74 programů v 5 multiplexech. Nejsilnější byly ty tři italské, které měly ¾ kotle. Malta byla těsně nad lockem. Že jsem chytal Maltu jsem zjistil až doma při dohledávání multiplexů, jinak bych si toho přijmu užil podstatně více, považoval jsem to také za Italy.     
12C - DAB Italia
12A - #EuroDAB Italia#
10A - ADN DAB
6C - DIGI BD (Malta)
6A - DIGI B NETWORK (Malta)

FM bylo podstatně slabší, automatické ladění se nechytalo. Při ručním ladění tam byla spousta italských stanic na hranici přijmu bez RDS. To naskočilo pouze u tří stanic 102,6 Deejay, 107,7 Deejay a 107,9 Maria.


Po cestě zpět jsme točili nad Albánii, kde žádné vysilače DAB nejsou. Během stoupání do letové hladiny 12.600m se nakonec nějací italové objevili. 12A EuroDAB, 11D ETV, 11B ETV. Bohužel na Černou horou si posádka všimla mého podivného počínání a po krátké poradě mi další poslech zakázali, přestože na palubách Smartwings je poslech rozhlasových přijímačů povolen. Tak zase někdy příště.       
Název: Re:Příjem DAB v letadle
Přispěvatel: Pamětník 08. 07. 2021, 10:52:28
Je sice pravdou, že na palubě letadel Smartwings je poslouchání rozhlasu na radiopřijímačích povoleno, ale Tvoje počínání už spíše spadá do kategorie zakázaných činností:
"Přenosná elektronická zařízení, která nesmí být použita během celého letu
b) Radiostanice, všechny druhy vysílačů, VHF skenery".

Lovení desítek stanic není prostý poslech, ale spíše režim "skeneru" VHF. Proto asi tento druh provozu rádia posádka celkem pochopitelně zakázala. Mohlo by se vlastně jednat o jistý druh špionáže.  ;D