Fórum Digizone.cz

Hlavní témata => Televize ve vysokém rozlišení (HDTV) => Téma založeno: blueflash . 18. 07. 2010, 08:22:51

Název: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 18. 07. 2010, 08:22:51
http://blog.3tecky.cz/65-200-ceskych-filmu-pro-digitalizaci
http://www.mediadeskcz.eu/uploaded/navrh_koncepce_digitalizace_ceskych_filmovych_del.pdf
http://www.mediadeskcz.eu/uploaded/20100701112807-digitalizace_brozura_final.pdf - doporučuji
Přijde mi, jakoby komise, jenž vybírala "elitních" 200 českých filmů, byla poněkud odtažena od reality. Kvůli filmům, které sice zřejmě mají vysokou uměleckou hodnotu, což ovšem ocení mizivé % populace, se nedostane na filmy, těšící se neskutečné divácká popularitě (a raději ještě upozorním, že nemám na mysli "Slunce, seno...")

Filmy, jenž mají pomyslného Černého Petra (btw: film Černý Petr Černého Petra nemá  ;) )

Pension pro svobodné pády
Hříšní Lidé města Pražského (4x)
Hogo Fogo Homolka
Homolka a Tobolka
6 Medvědů s Cibulkou
Princ a Večernice
Jak utopit dr. Mráčka
Pane, vy jste vdova
Zabil jsem Einsteina, pánové.
Čtyři vraždy stačí, drahoušku
Noc na Karlštejně
Jáchyme, hoď ho do stroje
Holky z porcelánu
Trhák
Což takhle dát si špenát
Básníci (3x)
Já to tedy beru, šéfe
Jen ho nechte, ať se bojí
Zítra to roztočíme, drahoušku
Co je doma, to se počítá, pánové
Kamarád do deště
Vrať se do hrobu
Tajemství hradu v Karpatech
Příště budeme chytřejší, staroušku
Dobří holubi se vracejí
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Martin Hájek 18. 07. 2010, 08:44:46
Noci na Karlštejně je škoda
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 18. 07. 2010, 09:44:26
Noci na Karlštejně je škoda

Jenom klid, místo toho je tam asi 60 filmů, o kterých 95% populace v životě neslyšela a 99,5% je v životě neviděla. Ale tuto drtivou většinu populace zřejmě pokládá ta intelektuální elita za´nekulturní póvl.

Aby bylo jasno - nezpochybňuji kvality některých snímků, protože je nedokážu posoudit, ovšem kritizuji to, že té komisi je zřejmě kdesi u análního otvoru něco jako divácký ohlas.
A přitom tenhle projekt je, pokud se nemýlím, financován z peněz daňových poplatníků.

Pokud to trochu zjednoduším, tak je to asi tak, kdyby volila jen úzká skupinka intelektuálů za zbytek populace, pak by to bylo asi nějak takto: 35% TOP, 20% Zelení, 20% ODS, 10% VV, 5% ČSSD, 5% SSO, 5% zbytek.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Malata1 Jak 18. 07. 2010, 12:55:29
Ale vždyť to je jen první etapa. Je zřejmé, že se jedná o průřez celou kinematografií. A obávám se, že je skutečně ty staré neznámé filmy musí dostat přednost, neboť zub času je neúprosný a za pár let už z jejich původních filmových pásů taky nemusí nic digitalizovatelného zbýt.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Enik 18. 07. 2010, 13:27:21
Přečetl jsem si seznam filmů které prošly sítem pro digitalizaci, a musím se přiznat, že s tímto seznamem souhlasím. Bezesporu je možné tento seznam dále rozšířit o mnoho dalších hodnotných děl. Nikde ale není psané, že je to uzavřená kapitola která nebude mít pokračování. Zmiňovaná Noc na Karlštejně si jistě zaslouží digitalizaci v HD.
  Dovolím si ale prezentovat svůj vlastní pohled na věc. Naprosto drtivá většina filmů které byly vybrány do první etapy digitalizace je možné vidět jako "národní kulturní památku," a v mnoha případech nekomerční. Jedná se tedy o díla která jistě mají velkou kulturní hodnotu, a proto si zaslouží záchranu v podobě digitalizace. Některá z nich možná neznáme právě proto, že jejich současná technická kvalita nedovoluje jejich promítání nebo vysílání. Mnohé z těchto filmů znám jako Film pro pamětníky, a již před třiceti lety hlasatelky v televizi upozorňovaly na sníženou technickou kvalitu filmového pásu. Urychlený převod do digitální podoby tak opravdu bude asi jedinou možnou cestou k jejich záchraně.
 Mimo to nikde není řečeno, že mnohá jiná díla nebude možné digitalizovat a převádět na HD jako komerčně úspěšné filmy a seriály právě díky jejich komerčnímu úspěchu. Kterákoliv televize nebo jiná společnoust si může nechat digitalizovat kterýkoliv film, a následně tuto kopii komerčně využít. Právě díky komerčnímu úspěchu to bude snazší než u těch méně komerčních děl. Jistě tedy dojde i na ty filmy které zatím mají toho pomyslného Černého Petra.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 18. 07. 2010, 19:06:11
Taková malá anketní otázka - kolik filmů jste z těch 200 viděli celé od začátku do konce?
Já 17. Hm, tak to není moc, viďte?  :o

Jinak tedy by mne celkem zajímalo, zda by například NFA či Fond pro rozvoj české kinematografie poskytl soukromníkovi filmové pásy, jenž by je chtěl za komerčním účelem zdigitalizovat.

Jinak nevíte, zda ČT rovněž skenuje ty své pásy po jednolivém políčku nebo je snímán jedoucí film?

A samozřejmě, i po roce 1991 vzniklo mnoho skvělých filmů (Playgirls, Byl jednou jeden Polda, Kameňák, Jak ukrást Dagmaru, Waterloo po česku), kdo se postará o digitalizaci u nich?  ???

Samozřejmě jsem to s těmi příkladu myslel poněkud ironicky. :) Pokud budu seriózní, tak:
Kolja
Tmavomodrý svět
Pelíšky
Pupendo
Musíme si pomáhat
Babí léto
Želary
Rebelové
Šakalí léta
Knoflíkáři
Samotář
Návrat Idiota
Otesánek
Báječná léta pod Psa
Jedná ruka netleská
Je třeba zabít sekala
Krev zmizelého
Lotrando a Zubejda
atd...

Jinak další snímky s "Černým Petrem"
S Čerty nejdou žerty
Malá mořská víla
Léto s kovbojem
Na Samotě u lesa
Smrt stopařek
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Malata1 Jak 18. 07. 2010, 19:16:35
Jinak tedy by mne celkem zajímalo, zda by například NFA či Fond pro rozvoj české kinematografie poskytl soukromníkovi filmové pásy, jenž by je chtěl za komerčním účelem zdigitalizovat.
Já se obávám, že to tak jednoduché nebude. Archiv nebude riskovat poškození kopie. Ale mohli by zkusit smlouvat, že digitalizovaný materiál zase dostane archiv jako nový master. Aspoň tak jsem to četl, když se kdosi pokoušel zkušebně digitalizovat 10 minut filmy Markéta Lazarová z původního negativu.

A samozřejmě, i po roce 1991 vzniklo mnoho skvělých filmů (Playgirls, Byl jednou jeden Polda, Kameňák, Jak ukrást Dagmaru, Waterloo po česku), kdo se postará o digitalizaci u nich?  ???

Samozřejmě jsem to s těmi příkladu myslel poněkud ironicky. :) Pokud budu seriózní, tak:
Kolja
Jejich majitelé, tedy producenti.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Enik 18. 07. 2010, 21:32:05
Pokud jde o některé z novějších filmů, tak ty už jsou digitálně točené nebo mají kompletní digitální mástr. Zrovna Tmavomodrý svět je takto myslím dělaný především kvůli velkému počtu trikových scén.
 V dnešní době je už celkem normální, že se filmy točí na EHD, a teprve pro filmovou distribuci se kopírují na "celuloid." Mástering je ovšem kompletně digitální. Takové filmy není nutné znovu digitalizovat.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 18. 07. 2010, 21:50:11
Pokud jde o některé z novějších filmů, tak ty už jsou digitálně točené nebo mají kompletní digitální mástr. Zrovna Tmavomodrý svět je takto myslím dělaný především kvůli velkému počtu trikových scén.
 V dnešní době je už celkem normální, že se filmy točí na EHD, a teprve pro filmovou distribuci se kopírují na "celuloid." Mástering je ovšem kompletně digitální. Takové filmy není nutné znovu digitalizovat.

No, dobře, ale proč už něco takového, jako je Tmavomodrý svět, není v HD už v nějaké distribuci :)
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Malata1 Jak 18. 07. 2010, 21:52:20

No, dobře, ale proč už něco takového, jako je Tmavomodrý svět, není v HD už v nějaké distribuci :)
Vždyť vyšel na Bluray.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 18. 07. 2010, 22:02:10

No, dobře, ale proč už něco takového, jako je Tmavomodrý svět, není v HD už v nějaké distribuci :)
Vždyť vyšel na Bluray.

http://filmy.vltava.cz/Filmy/Blu-ray/Tmavomodry-svet/produkt=860260975/kategorie=18323/
No fakt, tý brďo. Japato, že se to dozvídám až teď?  :(
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Pamětník 19. 07. 2010, 07:28:56
No, nevím, zda je to opravdu v HD? V popisku k BD je uveden obrazový formát PAL

Atributy titulu:

Datum vydání 05.08.2009 
Formát nosiče BD (Blu-ray Disc) 
Obrazový formát PAL 16:9 
Natočeno v roce 2001
Délka 01:44:00 
Region 2 
Zvuk český DTS 5.1 
Titulky české Ano 
Země (produkce) ČR 
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 19. 07. 2010, 08:03:27
No, nevím, zda je to opravdu v HD? V popisku k BD je uveden obrazový formát PAL

Atributy titulu:

Datum vydání 05.08.2009 
Formát nosiče BD (Blu-ray Disc) 
Obrazový formát PAL 16:9 
Natočeno v roce 2001
Délka 01:44:00 
Region 2 
Zvuk český DTS 5.1 
Titulky české Ano 
Země (produkce) ČR

Na tohle bych zas tak nehleděl. Díval jsem se na nějaký sample z 1080p a mělo by to bejt HD.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Alois Klepáč 19. 07. 2010, 12:28:30
Na BD se žádný PAL nevyskytuje (on se nevyskytuje ani na DVD), takže autor přebalu je zjevně trouba  :P
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Malata1 Jak 19. 07. 2010, 16:44:24
Na BD se žádný PAL nevyskytuje (on se nevyskytuje ani na DVD), takže autor přebalu je zjevně trouba  :P
Pokud to vůbec na přebalu je. Zatím jsem to viděl jen v popisku jednoho obchodu. A v těch leckdy uváděj všeljaký hovadiny. A zrovna u té Vltavy uvádí PAL u všech Bluray. http://filmy.vltava.cz/Filmy/Blu-ray/Avatar/produkt=860313450/kategorie=18323/
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Josef Pavera 20. 07. 2010, 20:36:40
Osobně si myslím,že ten výběr zase není tak špatný,a už vůbec bych si nedovolil tvrdit,že ty filmy jsou z 90% neznámé.Nejsem vůbec ,žádný filmový maniak,ale těch odhadem 120 až 140 filmu jsem viděl celé a některé nesčíselně kráte. A některé znám,ale nezaujaly mě nikdy ,tak jsem neměl potřebu je vidět.;)Je samozřejmé,že každý má jiný vkus,ale nejsou tam jen vysoce intelektuální díla,pro pár vyvolených.Jsou tam i pro a to bez urážky i pro komerci.Určitě si ihned zakoupím filmy z Werichem ,od Zemana a Vláčilovy.Dobrý voják Švejk němý i Trnkův.Jan Roháč z Dubé -1.ČS bar.film .A našly by se i další a na všechny určitě nebudu mít finance.(Manželka by mě hnala ,vždyť jsou vždy důležitější věci.)
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Lumír Vyhlídal 03. 08. 2010, 02:55:52
 :) ;)Nemůžu říct že by to bylo kašlání na normálního diváka. S první várkou filmů plně souhlasím. Pro tvůrce těchto digitalizací bylo jistě těžké vybrat téměž ze stoletého archivu různých filmů. Věřím tomu, že v další várce filmů jistě budou i ty na které tak dlouhodobě čekáme. Bohužel jsem i já tam nenašel pár filmů, které bych rád viděl v HD na Blu-ray nebo si na ně zašel do kina ve kvalitě 4K. Myslím že postupem času bude rozlišení v kinech se zvyšovat klidně i na 8K nebo více. Určitě to bude zážitek se podívat na nějaký český film, který dobře znám v jaké byl špatné obrazové i zvukové kvalitě, remastrovaný s upravenými barvami (u barevných) a odstraněným pracem a škrábanci a kvalitním zvukem. Dobře jsem si přiložené .pdf články přečetl a usoudil jsem, že to udělali tak jak nejlépe mohli. Těch filmů jsem viděl od začátku do konce určitě více než 50%. V seznamu jsou i filmy které jsem nemohl sehnat ani na dvd a já je uvidím rovnou remastrovaně. U některých filmů opravdu musím říct že měli velmi vybluté barvy (u barevných), velmi ve špatném stavu zvuku i obrazu a byli téměř na hranici sledovatelnosti. Přesto vyšli na dvd v trafice.

V seznamu 200 filmů jsem za názvem filmu zahlédl formát např. 1:1,37. Může mi prosím někdo vysvětlit co takové označení znamená (nenašel jsem vysvětlivky). Kromě toho tam byli i další zkratky. Zajímalo by mě hlavně co znamená 1:1 ? Je to 4:3 , supeširokoúhlý nebo jiný formát ? To 37 je šířka, výška či uhlopříčka jednoho filmového políčka v mm nebo úplně něco jiného ? Zkrátka je tam dost nejasností. ???

Hlavně trvám na tom, aby bylo zachováno celé políčko obrazu. Přesný formát obrazu, i kdyby to nebyla žádná známá norma (4:3, 16:9......). Všim jsem si, že u některých filmů pro pamětníky jsou ořezané kraje (viditelné u titulků). Právě proto bych rád zachoval plný formát obrazu. Kdyby u políčka byli zaoblené rohy, tak to naskenovat klidně i s nimi. :-\

Na výběru jestli skenovat negativ nebo pozitiv, tak určitě negativ. 1. je to orignál, 2. nepromítá se (nebude tak poškozený) 3. Když se stejně upravuje jas a kontrast,barvy atd. Tak proč nevyužít negativ (pokud se ho podařilo zachovat).Úpravy takového typu se provádí stejně na pozitivu. Až na maličkost, že se musí otočit na pozitivní (v počítači). ;)

Na tuto diskuzi jsem narazil při brouzdání po internetu a hledání nějakého slušného programu nebo střihového studia abych si na svém počítači remastroval nějaký starší český film z dvd. Nic jsem nenašel. Po přečtení přiložených článků a této diskuze jsem se rozhodl že nic takového hledat nemusím. Rád počkám na remastrovaných 200 filmů a vychutnám si je ve vynikající kvalitě. Možná bych časem nějaký prográmek potřeboval. :)

Nemá někdo zprávy o tom kolik jak dobře běží projekt digitalizace. Vyšlo už něco na Blu-ray? Jestli ne, tak kdy? Rád bych se dočkal pár filmů dříve než bude rok 2015. Přece mi nechcete říct, že 200 filmů vyjde naráz. To snad ne ???
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: V. Šetka 03. 08. 2010, 20:14:19
Přece mi nechcete říct, že 200 filmů vyjde naráz. To snad ne

Je vůbec jisté, že těch 200 filmů vyjde na nějakém médiu a každý si je bude moci koupit? Mě už by nepřekvapilo, kdyby se zdigitalizovalo 200 filmů do 4K rozlišení, a z toho jich do individuálního prodeje šlo 50 na DVD v SD a 10 na blu-ray.

Není to úplně srovnatelné, ale podívejte se na ČT - udělá HD podobu archivních materiálů, nebo natočí něco nového v HD. Pak třeba některé díly seriálu v HD podobě nikdo neviděl, protože dementní politika RRTV, že ČT-HD se smí přepínat mezi programy nejčastěji jednou za den (proč to je zrovna tak, to jsem se nikde nedočetl - proč to není třeba 1 za hodinu nebo 1 za týden...).

Pak ČT vydá např. seriál Vyprávěj s velkou slávou na DVD. Když jsem reklamu na ta DVD viděl, už jsem čekal, až řeknou že to je v HD kvalitě... Sice zrovna tenhle seriál je zdarma přístupný na webu ČT v rámci iVysílání, ale jen v SD! Chápu, že vydání na blu-ray by se nejspíš nezaplatilo, zájemců by tolik nebylo. Ale přes web by to v HD zpřístupnit mohli, klidně za nějaký poplatek (třeba polovina ceny těch DVD).

Kdysi ČT provozovala tzv. online videopůjčovnu. Za přehrání jednoho dílu seriálu se platilo v řádech desítek korun. Zrušili to, protože náklady byly obrovské a nezaplatilo se to. Problém byl v technickém řešení, kde šlo hlavně o DRM - po stažení bylo přehrání možné jen po dobu 3 dnů. Takovýhle projekt se nezaplatí jen ze 2 důvodů - buď je technické řešení moc složité (DRM) nebo na tom někdo neskutečně vydělává (a ČT to není). Nakonec má ČT raději u nových věcí, která sama produkuje, vyjednaná práva pro iVysílání zdarma.

Rád bych se dočkal toho, že těch 200 filmů bude přístupných za rozumný poplatek v nějakém online archivu bez DRM. Rád bych viděl, že držitelé práv v ČR nebudou nesmyslně trvat na drahé a nefunkční protikopírovací ochraně na blu-ray discích. Tj. aby to neskončilo na argumentaci: "Vydání na BR by bylo moc drahé, a online to dát nemůžeme, protože by si to mohl každý kopírovat." Snad jim někdo vysvětlí, že BR dnes de-facto žádnou protikopírovací ochranu nemá. Hudební vydavatelství už na to přicházejí, a např. v iTunes se prodává hudba bez DRM, začínají se tam objevovat i filmy/seriály v HD (za cenu 20 USD).

On se vůbec blu-ray formát ukázal (minimálně v ČR) jako ne moc životaschopný. Řádově více lidí sleduje BR ripy v H264/MKV stažené (u nás legálně) z internetu, než BR disky. A rozhodně to není jen proto, že stažený obsah je zdarma. Na BR u nás vychází minimum věcí, a potřebujete speciální přehrávač... H264 1080p přehraje dnes standardní počítač, který k TV připojíte přes HDMI.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Radoslav Košvanec 13. 09. 2010, 14:06:53
V seznamu 200 filmů jsem za názvem filmu zahlédl formát např. 1:1,37. Může mi prosím někdo vysvětlit co takové označení znamená (nenašel jsem vysvětlivky). Kromě toho tam byli i další zkratky. Zajímalo by mě hlavně co znamená 1:1 ? Je to 4:3 , supeširokoúhlý nebo jiný formát ? To 37 je šířka, výška či uhlopříčka jednoho filmového políčka v mm nebo úplně něco jiného ? Zkrátka je tam dost nejasností. ???

Hlavně trvám na tom, aby bylo zachováno celé políčko obrazu. Přesný formát obrazu, i kdyby to nebyla žádná známá norma (4:3, 16:9......). Všim jsem si, že u některých filmů pro pamětníky jsou ořezané kraje (viditelné u titulků). Právě proto bych rád zachoval plný formát obrazu. Kdyby u políčka byli zaoblené rohy, tak to naskenovat klidně i s nimi. :-\

Na výběru jestli skenovat negativ nebo pozitiv, tak určitě negativ. 1. je to orignál, 2. nepromítá se (nebude tak poškozený) 3. Když se stejně upravuje jas a kontrast,barvy atd. Tak proč nevyužít negativ (pokud se ho podařilo zachovat).Úpravy takového typu se provádí stejně na pozitivu. Až na maličkost, že se musí otočit na pozitivní (v počítači). ;)

Na tuto diskuzi jsem narazil při brouzdání po internetu a hledání nějakého slušného programu nebo střihového studia abych si na svém počítači remastroval nějaký starší český film z dvd. Nic jsem nenašel. Po přečtení přiložených článků a této diskuze jsem se rozhodl že nic takového hledat nemusím. Rád počkám na remastrovaných 200 filmů a vychutnám si je ve vynikající kvalitě. Možná bych časem nějaký prográmek potřeboval. :)

Zdravím, to číslo 1:1,37 znamená jednoducho pomer strán, čiže dĺžka horizontál k 1 vertikál, laicky je 1:1,37 vlastne pomer strán veľmi blízky televíznemu 4:3 (1:1,33).

K úcte tvorcom by sa mal zachovávať pôvodny pomer strán obrazu, bohužiaľ ešte stále sa to nedodržiava (koľkokrát ste videli v televízii širokouhlý film 1:2,35 orezaný na 4:3?).

Čo použiť na digitalizáciu? Jednoducho pôvodný kamerový negatív, žiadne duplikačné pozitívy/negatívy, či intermediáty. V zahraničí veľakrát pracujú s týmito originálmi. Potom ich postprodukčne spracujú presne tak, ako sú spracované tzv. mastery. So zvukom je to to isté. V rámci autenticity prepíšu z masteru pôvodné mono a trošku ho vyčistia, ale inak používajú tzv. multitracky a nanovo namiešajú zvuk do potrebného formátu (mono, stereo, 3.0, 4.0, 5.1, 7.1). Ale koľko z tých menovaných filmov má zachované všetky kamerové negatívy? Nula? A multitracky? Tiež nula? Keď začali vychádzať staré české filmy na DVD, celkom som sa potešil, veď všade bolo pôvodné aspect ratio a zvuk v 5.1 Dolby. Ako to dopadlo? Starci na chmelu síce pôvodné aspect ratio má, ale namiesto negatívu, alebo duplikačného pozitívu prepísali na SD telecine pošahanú kópiu, ktorá síce mala pôvodné 4 kanálové stereo a tú kópiu aj tak spracovali na rôznych stanoviskách (obraz - Barrandov, zvuk - ČT). A to 5.1 Dolby a DTS? Ha ha. To čo hralo vpredu, sa ozývalo aj zozadu, fakt si dali záležať, keď zvuk motorky znel zo zadu a ona sa objavila vpredu... Ale to bol ten lepší prípad, horšie to už bolo s tými filmami, ktoré mali mono zvuk (ak iný nebol k dispozícii) a z neho potom čarovali zaechovanú 5.1 (Kdo chce zabíť Jessii, Pane vy jste vdova, Sněženky a machři, Bony a klid, S tebou mě baví svět, atď atď..), napríklad Konec agenta W4C som videl pred dvomi rokmi v kine s pôvodným 4 kanálovym zvukom, ktorý bol tak kvalitný a čistý, že som po celý čas sedel v sále s otvorenými ústami a na DVD tam dali optické mono a z neho ešte robili 5.1, humus. Ale späť k obrazu: celý problém je, že mnohokrát ani neexistujú tie najpôvodnejšie podklady a z toho čo existuje, radšej urobia novú kópiu a z toho budú robiť digitalizáciu, nevediac to, že aj kontaktným kopírovaním v laboratóriach sa stráca na detailnosti obrazu a podaniu šedej farby u čiernobielych materiálov. Navyše si neuvedomujú tú podstatnú vec, že filmový materiál je stále kvalitnejší, než digitálna technológia. V zahraničí ak reštaurujú film (čiže zháňanie fragmentov po celom svete a "lepenie" filmu do finálnej podoby), tak okrem digitálneho masteru vypália aj tzv. nový negatív. Tým neodsudzujem digitálnu technológiu, lenže bohužiaľ tá sa stále vyvíja. Príklad: Snehulienka a sedem trpaslíkov v roku 1994 digitálne reštaurovali. Použili pôvodné nitrátové (extrémne nestabilný a prudko horľavý materiál) kamerové negatívy technicolor (každá farebná zložka snímaná zvlášť). Skenovali v rozlíšení 4K a výsledný master vypálili na záchranný "nový" negatív, archívny technicolor negatív (kvalitnejší) a urobili aj digitálny master, ktorý v roku 2001 použili aj na DVD. Čo ale čert nechcel, tak medzitým digitálna technológia postúpila vyššie. Takže zobrali ZASE pôvodné kamerové negatívy, skenovali ich tentokrát v 8K, urobili ďalší záložný negatív, ďalší záložný technicolor master a ďalší digitálny master, ktorý použili v roku 2009 na DVD a Blu-ray. Takže pochybujem, že tieto české filmy dostanú aj svoj poctivý celuloidový master, pre prípad "čo keby náhodou".

Program na čistenie obrazu? Je ich niekoľko, závisí však, koľko stojí a čo za tie peniaze ponúkne (myslím tie, ktoré sa dajú "bežne" zohnať). Sú rôzne pluginy, ktoré sú zadarmo, ale ich kvalita je nedostačujúca, sú niekoľko desať až stotisíc € drahé softy, ktoré sa stále vyvíjajú a bežia na špeciálnej platforme patria medzi elitu. Niekde medzi nimi je aj Diamant Restoration Suite (používal sa na renováciu filmu Metropolis z roku 1927 - 2K scan), či PF Clean (slovenské filmy zo 40tych až 80tych rokov vydané na DVD denníkom SME - 2K scan).
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 30. 05. 2011, 16:52:22
Ještě jsem se chtěl zeptat na jednu věc - co myslíte, pokud je toto restaurování 200 filmů financováno z peněz daňových poplatníků, neměly by pak být tyto zrestaurované verze primárně distrubuovány prostřednictvím vysílání ČT HD jakožto média veřejné služby, místo toho aby byly prodávány za krvavé peníze na Blu-Ray discích?

Souhlasíte nebo je to až příliš "socialitické" myšlení?
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Malata1 Jak 30. 05. 2011, 17:09:41
Ještě jsem se chtěl zeptat na jednu věc - co myslíte, pokud je toto restaurování 200 filmů financováno z peněz daňových poplatníků, neměly by pak být tyto zrestaurované verze primárně distrubuovány prostřednictvím vysílání ČT HD jakožto média veřejné služby, místo toho aby byly prodávány za krvavé peníze na Blu-Ray discích?

Souhlasíte nebo je to až příliš "socialitické" myšlení?

Nesouhlas. A není to ani moc "socialistické" je to prostě blbost. Ani za socialismu nešly takové filmy rovnou do televize. Primárně filmy patří do kin, takže i ty restaurované, by měli znovu do kin na obnovenou premiéru. A pak normálně klasický řetězec domácí nosič a televize.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Honza DVB 30. 05. 2011, 17:56:28
Ještě jsem se chtěl zeptat na jednu věc - co myslíte, pokud je toto restaurování 200 filmů financováno z peněz daňových poplatníků, neměly by pak být tyto zrestaurované verze primárně distrubuovány prostřednictvím vysílání ČT HD jakožto média veřejné služby, místo toho aby byly prodávány za krvavé peníze na Blu-Ray discích?

Souhlasíte nebo je to až příliš "socialitické" myšlení?
Neposoudím jestli socialistické a nebo ne. Ale rozhodně je to neekonomické. Takhle ČT vezme X peněz a zrestauruje za ně filmy. Ty prodá za Y peněz do kin a na BluRaye a to sníží (doufejme  ;) ) celkové náklady na samotný projekt. A následně je, po nějakém čase, odvysílá ve FTA vysílání.

Pokud by to dělala v opačném pořadí, prodá těch BluRayů nejspíš mnohem míň a návštěvnost v kinech bude asi taky nižší. "Veřejnoprávnost" bych hledal spíše v délce té prodlevy, která u tvrdě komerčních filmových studií bývá poměrně dlouhá.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 30. 05. 2011, 19:21:36
Nedělá to ČT, ale ministerstvo kultury.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Honza DVB 30. 05. 2011, 19:24:24
Nedělá to ČT, ale ministerstvo kultury.
Tak to pardón - prosím zaměnit MK za všechny výskyty ČT v mém předchozím příspěvku.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Pavel-original 30. 05. 2011, 20:09:54
Navyše si neuvedomujú tú podstatnú vec, že filmový materiál je stále kvalitnejší, než digitálna technológia. V zahraničí ak reštaurujú film (čiže zháňanie fragmentov po celom svete a "lepenie" filmu do finálnej podoby), tak okrem digitálneho masteru vypália aj tzv. nový negatív. Tým neodsudzujem digitálnu technológiu, lenže bohužiaľ tá sa stále vyvíja. Príklad: Snehulienka a sedem trpaslíkov v roku 1994 digitálne reštaurovali. Použili pôvodné nitrátové (extrémne nestabilný a prudko horľavý materiál) kamerové negatívy technicolor (každá farebná zložka snímaná zvlášť). Skenovali v rozlíšení 4K a výsledný master vypálili na záchranný "nový" negatív, archívny technicolor negatív (kvalitnejší) a urobili aj digitálny master, ktorý v roku 2001 použili aj na DVD. Čo ale čert nechcel, tak medzitým digitálna technológia postúpila vyššie. Takže zobrali ZASE pôvodné kamerové negatívy, skenovali ich tentokrát v 8K, urobili ďalší záložný negatív, ďalší záložný technicolor master a ďalší digitálny master, ktorý použili v roku 2009 na DVD a Blu-ray. Takže pochybujem, že tieto české filmy dostanú aj svoj poctivý celuloidový master, pre prípad "čo keby náhodou".

Nezdá se vám, že si protiřečíte? Tu filmovou kopii budou dělat zřejmě z jiných důvodů, než že by byli přesvědčení, že digitál je horší.
Digitál je lepší než film, pochybuju o tom, že 8k má smysl. Rozlišení můžete zvyšovat jak chcete, ale vyšší rozlišení z filmu stejně nedostanete, jeho rozlišení není neomezené.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: zdenek stepanek 30. 05. 2011, 22:49:42
Tu filmovou kopii budou dělat zřejmě z jiných důvodů, než že by byli přesvědčení, že digitál je horší.
Digitál je lepší než film, pochybuju o tom, že 8k má smysl. Rozlišení můžete zvyšovat jak chcete, ale vyšší rozlišení z filmu stejně nedostanete, jeho rozlišení není neomezené.

To je vtip? Mate nejake zkusenosti s filmovym materialem? Kolikrat jste videl 70mm filmovou projekci, kolikrat jste stal primo u 40 let stare promitacky? Mam moznost toto porovnavat s 2K projektorem Christie na ultravelkem platne. Z webu: Šířka plátna při širokoúhlém formátu 2,35:1 je 16 metrů, výška 6,8 m. 70mm film vitezi a to nejen co se tyce obrazu ale predevsim zvuku, zadnej dolby nesaha 6 kanalovymu analogovymu zvuku na magnetickych stopach na filmu ani po kotniky. NIKDY se mi nestalo, ze by me filmova hudba pribila do sedacky, amadeus nebo ted v sobotu Bitva v ardeneach, ty s tim nemeli zadnej problem. (oboje 40 let stary originalni 70mm film).

Film je proste film a digitalni technika jeste musi trochu vyspet aby se mu vyrovnala. Rozliseni neni vsechno...
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Enik 31. 05. 2011, 08:28:45
Tu filmovou kopii budou dělat zřejmě z jiných důvodů, než že by byli přesvědčení, že digitál je horší.
Digitál je lepší než film, pochybuju o tom, že 8k má smysl. Rozlišení můžete zvyšovat jak chcete, ale vyšší rozlišení z filmu stejně nedostanete, jeho rozlišení není neomezené.

To je vtip? Mate nejake zkusenosti s filmovym materialem? Kolikrat jste videl 70mm filmovou projekci, kolikrat jste stal primo u 40 let stare promitacky? Mam moznost toto porovnavat s 2K projektorem Christie na ultravelkem platne. Z webu: Šířka plátna při širokoúhlém formátu 2,35:1 je 16 metrů, výška 6,8 m. 70mm film vitezi a to nejen co se tyce obrazu ale predevsim zvuku, zadnej dolby nesaha 6 kanalovymu analogovymu zvuku na magnetickych stopach na filmu ani po kotniky. NIKDY se mi nestalo, ze by me filmova hudba pribila do sedacky, amadeus nebo ted v sobotu Bitva v ardeneach, ty s tim nemeli zadnej problem. (oboje 40 let stary originalni 70mm film).

Film je proste film a digitalni technika jeste musi trochu vyspet aby se mu vyrovnala. Rozliseni neni vsechno...
Přesně tak! Klasický televizní formát 576i odpovídá svojí kvalitou přiblížně 8mm filmovému pásu. Dnešní HD1080p pak 16mm. Každé zdvojnásobení rozlišovací schopnosti pak zvětšuje filmový ekvivalent. 2k je 36mm, a 4k je 70mm film. 8k se pak přibližuje IMAXu.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Radoslav Košvanec 07. 06. 2011, 12:25:36
Udivuje ma, ako všetci hľadajú ekvivalenty rozlíšení digitálneho formátu a porovnávajú to s formátmi analógovými, to proste nejde. Niekedy je rozdiel aj medzi formátom 16mm a 16mm. Oskenuje sa nejaký 16mm do 2K a poviete si: "Hm, tých 2K bohate stačí, už beztak tam skáče zrno" a oskenujete druhý 16mm do 2K a poviete si: "Tak tento 16mm je fakt dobrý, keby som oskenoval do 4K, tak tam vyskočia ďalšie detaily". Nedá sa to takto zovšeobecniť. Videl som 2K scan Super8mm filmu a obraz bol primerane rovnako dobrý, ako 2K scan 16mm filmu z Woodstocku z roku 1969, podotýkam, že v Super8 bol reverzák a 16mm z Woodstocku bol kamerový negatív.
Název: Re: Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Radoslav Košvanec 07. 06. 2011, 16:01:57
Nezdá se vám, že si protiřečíte? Tu filmovou kopii budou dělat zřejmě z jiných důvodů, než že by byli přesvědčení, že digitál je horší.
Digitál je lepší než film, pochybuju o tom, že 8k má smysl. Rozlišení můžete zvyšovat jak chcete, ale vyšší rozlišení z filmu stejně nedostanete, jeho rozlišení není neomezené.

Nemyslim si, ze si protirecim. Budiz nazorna ukazka: V roku XY sa natoci na digital nejaky film, povedzme v 2K rozliseni 2048x1556. Ale v roku XYZ uz nebude standard 2K, ale 4K. A co s tym videom akoze spravia? Resampluju na 4096x3112 a daju tam dithering Lanczos? :D ;D
A co taky analogovy film? Film sa namota na skener a oskenuje sa na 4K, pripadne na este vyssie rozlisenie.
Filmovy material nebude kvalitativne v dohladnej dobe prekonany digitalnou technikou, ako ani analogovy zvuk nikdy digitalna technologia neprekrocila (a to tu mame 24 bit 192 kHz, DSD 1 bit 2.8 MHz a ine formaty). A kazdy, ktory vie, o com je obraz a zvuk, tak voli analog (nehovorime o videu, to ma svoje limity).
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 18. 04. 2012, 02:32:21
http://kultura.idnes.cz/karlovarsky-festival-uvede-digitalni-kopii-filmu-hori-ma-panenko-pyt-/filmvideo.aspx?c=A120416_124540_filmvideo_ptk

Tak na MFF KV 2012 bude Hoří má panenko. No, snad do roku 2210 to stihnou vše....
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Lukáš Polák 18. 04. 2012, 10:43:47
Reportáž byla v pondělních Událostech.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 19. 04. 2012, 07:48:02
Reportáž byla v pondělních Událostech.

Díky mrknul jsem se.

Ovšem, opět je to laděné v tom duchu - VELKÁ VĚC, po ROCE zase uvidíme JEDEN zresturovaný film. Kdyby se raději poukázalo na to šnečí tempo a zmínilo se, zda dojde k nějaké akceleraci. I kdyby měl být projekt dokončen za čtyři roky (tj. šest let po oznámení projektu), tak by muselo dojít k 50x akceleraci....

Pokud to nejde, tak slevit z požadavků a udělat lacinější přepisy, jako dělá ČT - mimochodem už bylo takto zrestaurováno více jak 100h materiálu. Přijde mi ČT sama proti sobě, že se aspoň trochu nepochlubí. Například nějakým svým markem, třeba "ZLATÝ FOND ĆT V HD", jenž by třeba i diváky lépe navnadil....
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Malata1 Jak 19. 04. 2012, 09:34:03
po ROCE zase uvidíme JEDEN zresturovaný film. Kdyby se raději poukázalo na to šnečí tempo a zmínilo se, zda dojde k nějaké akceleraci. I kdyby měl být projekt dokončen za čtyři roky (tj. šest let po oznámení projektu), tak by muselo dojít k 50x akceleraci....
Na druhou stranu si nedovedu představit, jak by dokázali 20 starých filmů ročně efektivně zhodnotit, ať již promítáním na festivalech v kinech, prodejem DVD, Bluray. Pomalejší tempo dává divákovi šanci si všechny filmy vychutnat.  ;)
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Lukáš Polák 19. 04. 2012, 09:45:23
Remasteringu se budeme věnovat v zítřejším článku včetně představení zahraničních kanálů, které si na něm založily business - Sky Cinema Classics HD, MGM HD a další.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Jan Novák 19. 04. 2012, 10:48:03
Na druhou stranu si nedovedu představit, jak by dokázali 20 starých filmů ročně efektivně zhodnotit, ať již promítáním na festivalech v kinech, prodejem DVD, Bluray. Pomalejší tempo dává divákovi šanci si všechny filmy vychutnat.  ;)
To ano, ale zase kvalita původních materiálů se s časem rozhodně nezvyšuje. Podle mě by stačilo, kdyby projekt skutečně běžel tak 10-15 let. Nedá se předpokládat, že se všechny filmy vrátí zpět do distribuce nebo vydají na BD/DVD. Tak jako u jiných archivů bude část zajímavá jen pro pár odborníků.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 27. 08. 2012, 02:21:21
http://www.ceskatelevize.cz/porady/20498-pozor-vizita/29238361342/

Hm, tak 16.9. by měla ČT odvysílat film "Pozor, vizita!" v HD. Zajímavé - je to snímek z r. 1981 a není to TV film, ale klasický celovečerák, co byl podle všeho v klasické kinodistribuci. Dosud ČT dívala buď remastery svých TV filmů (Jak vytrhnout..) nebo remastery velmi starých filmů z 50. - 60. let (Byl jednou jeden král).

Co by mne zajímalo, je to, podle jakého klíče se rozhoduje o tom, co se tedy zremasteruje a co ne. Samozřejmě, snímek to je určitě dobrý (ČSFD 81%), nicméně z této doby existuje řada populárnějších filmů...
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 21. 09. 2012, 03:36:42
Hoří má panenko - průběh restaurování kopie
http://www.youtube.com/watch?v=cvDzX0pg6dU
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: večerníček 13. 01. 2016, 00:47:29
V dnešních Událostech:
Filmaři proti restaurování zlatého fondu
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/216411000100112

Edit: link http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/216411000100112/obsah/445868-filmari-proti-restaurovani-zlateho-fondu
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Kuba Melín 13. 01. 2016, 01:06:11
Ten vysledek "restaurovani" u Adely je priserny.

Jestli je to opravdu takto, chapu vytky filmaru. Jedna se totiz o uplnou zmenu barevnosti celeho filmu a tim dojmu divaka.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Jan Novák 13. 01. 2016, 11:06:23
Ono to vypadá jako jen blbě vyrovnaná bílá.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Petr Svoboda 13. 01. 2016, 13:42:09
asi je polekala ta pleťovka do fialova a místo úpravy gradace jednotlivých kanálů to, poněkud amatérsky, spravili „přižhaveném žluté“. Nedivím se rozčílení tvůrců, kteří záměrně dělali dojem starého filmu (s kompenzací).  Na podobné opravy, myslím, sedí přísloví: „spravit něco jako prase branku“. Připomíná mi to historii, kdy se k laikům na začátku 90. let dostaly do rukou první skenery a máma říká: „Taťko, ty jsi šikulka! Ale přibarvi ty staré fotky z alba, je to nějaké bledé“.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Jan Bajger 14. 01. 2016, 11:41:31
Režiséři mají pravdu, musí to být tvůrce, kdo zdigitalizuje film. Teď jde jenom o to, kdo, cihla, vzkřísí ty, co jsou dávno ve filmovém nebi.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: 272930370 14. 01. 2016, 11:58:53
Film může zdigitalizovat ten, kdo na to má peníze. Což tvůrce obvykle není.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Petr Svoboda 14. 01. 2016, 12:05:58
…Teď jde jenom o to, kdo, cihla, vzkřísí ty, co jsou dávno ve filmovém nebi.

V takových případech se s restaurováním trochu morbidně čeká, až u nežije nikdo, kdo viděl původní dílo a mohl porovnávat. A než to nastane, dílo se nerestauruje, ale pouze zakonzervuje v aktuálním stavu, třeba pouhou digitalizací.
Podle mě je hlavní problém v tom, že pod digitalizací si někdo (MK?, NFA?,…) představil, že musí rovnou využít všechna „kroutítka“ a „hejblátka“ v softwaru, a vlastní pýcha mu nedovolila dílo jen zakonzervovat, tedy zabránit další degradaci věkem.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: Jan Novák 14. 01. 2016, 12:25:34
Je otázka, jestli dílo jen zakonzervovat, nebo se snažit mu vrátit podobu v době dokončení. Pokud se jedná o kompletní restauraci, konzervovat by se měl původní film, zároveň zůstane jeho scan, takže tím je položka konzervace jako záchrana původního filmu splněna. Ten zbytek pak záleží na dohodě, na které by se měl podílet tvůrce, pokud žije, případně znalost stárnutí materiálu, když není jiná možnost. Protože zas nevidím důvod, když vím, že u filmu stárnutím z červené vzniká hnědá, neobnovit tu původní červenou.
Ukázka z Adély je o něčem jiném, tak to nemělo vypadat ani jako nové, tam měl restaurátor divné oko. Nejspíš to byl nějaký současný tvůrce, který se vyžívá v barevných korekcích, kterých jsou zbytečně plné i nové filmy. Zajímavé je, že u cizích filmů přehnané korekce zdaleka nejsou tak časté jako u nás, pokud nejde o nějakou stylizaci. U nás musí být i TV detektivka do mrtvolně bleděmodra s potlačenou sytostí.
Název: Re:Digitalizace 200 českých filmů - Kašlání na "normálního" diváka?
Přispěvatel: blueflash . 15. 01. 2016, 06:34:51
Pokud jde o Adélu - Vážení uvědomte si, že ten starý (a až do nedávna zřejmě jediný) přepis byl realizován na nějakém předpotopním filmovém snímači s plumbikonovým snímačem, trpícím špatným dynamickým rozsahem, setrvačností vůči přesvětleným plochám v obraze (fialové šmouhy či "opar", častokrát vznikající při švenku) a bůhví jak kvalitním podáním barev.