Fórum Digizone.cz

Hlavní témata => Rozhlasové stanice a jejich program => Téma založeno: Thomas987 18. 03. 2015, 10:48:22

Název: Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Thomas987 18. 03. 2015, 10:48:22
Rád poslouchám Country radio a mám pocit, že má "barevnější" zvuk než ostatní stanice, snad trochu (poslechově příjemně) zabasovanější. Může to tak být nebo se mi to jen zdá a dělá to charakter žánru?
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Sax 18. 03. 2015, 11:56:14
Máte naprostou pravdu, Country Radio hraje opravdu příjemně, dá se říci že věrně. Lidé, kteří se zvukovou stránku této stanice starají mají hudební i zvukový cit a taky k dispozici kvalitní modulační procesor. tak by to mělo být všude.
Místo toho člověk poslouchá a čte nesmyslné plky o zvukovém designu, či jedinečných zvukových adresách a podobné pitomosti.

Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: BeatJ 18. 03. 2015, 21:23:33
Country rozhodne verny zvuk nemá a dost ma "nabasováno".Verny zvuk vypada opravdu uplne jinak.
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Jaroslav Honzík 19. 03. 2015, 00:32:39
dobrý zvuk mají německé stanice, naopak příšerný polské, ty naše sou někde mezi.
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: amatér Tondach 19. 03. 2015, 07:16:39
Rád poslouchám Country radio a mám pocit, že má "barevnější" zvuk než ostatní stanice, snad trochu (poslechově příjemně) zabasovanější. Může to tak být nebo se mi to jen zdá a dělá to charakter žánru?
Především to dělá zvukař u mixážního pultu jak při prvním nahrávání, tak na výstupu ze studia před odesláním na vysílač ......
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Petr Svoboda 19. 03. 2015, 10:33:49
Každý zvukař při své práci přemýšlí, pro jakého posluchače zvuk dělá a na čem to asi bude poslouchat. Když se zvukař trefí, je posluchač nadšen. A naopak. Zvuk „jako ze sluchátka“, „jako ze studny“, „plochý zvuk“ známe každý. Naštěstí je vnímání zvuku hodně závislé na posluchači. A univerzální hodnocení neexistuje.

Za nejhorší považuji technický přístup, když si myslí, že krabičky a udělátka udělají ZVUK samy o sobě. A „čím víc jich přidá, tím líp to nepochybně bude znít“. Bohužel je to stále častější.
Měl jsem možnost poslouchat některé z nejlépe hodnocených záznamů vážné i populární hudby současných i historických na opravdu, ale opravdu dobrých bednách. Jaké bylo rozčarování, že některé naprosto propadly a usvědčily jejich tvůrce z neschopnosti.  Mj. mi to ale pomohlo, že si dobré bedny nesmím nikdy pořídit domů, zklamání bych zažíval vlastně neustále.
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Sax 19. 03. 2015, 13:39:38
Až na malý detail...dnes už za vysílacími pulty rozhlasových stanic žádní zvukaři nesedí. Dnes se jede systém tzv samoobslužného vysílání, kdy celé vysílání odbavuje sam moderátor. Vetsinou tedy člověk, který o zvukarině neví zhola nic. Promodulování, vyvážení slova a hudby, barvy hlasu, vyvážení vice mikrofonů ve vysílání, proste nic. K teto profesi skoncila jakákoliv pokora ze strany vedení, vse se "dohání" na modulacnich procesorech mezi studiem a vysílačem. Vetsinou tuto techniku nastavují o malo vzdělanější lide nez ti, co sedí u mikrofonu.
To Country hraje na české poměry velmi slusne. Porovnejte si treba Impuls, nebo Cro1....
Příště až budete kydat na zvukare, nejdrive si zjistěte skutečný stav věcí.
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Petr Svoboda 19. 03. 2015, 16:51:08
Pochopitelně, že v rozhlase u masových stanic nesedí zvukař. Co by tam taky dělal, vrátnýho nebo kafovařiče? Zvuk je samozřejmě už hotový (na všech konzervách se zvukaři už vyřádili) a naprogramovat/nastavit procesor na živé příspěvky doopravdy složité není. No a použití patřičného Settingu se pak přelepí oranžovou samolepkou "Neměnit" s aspoň 4 vykřičníky.
Posluchač si libuje.

BTW: Je pravda, že moje zvukařská zkušenost padá do doby, kdy bylo potřeba „slyšet“ a „umět“. Moc nerozumím době, ve které majitel usoudí, že „zvukař nového tisíciletí“ je ta „krabička na dvěstědvacet“ (a netuší, že je vlastně na 230 V).


 
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Sax 19. 03. 2015, 18:49:44
Hmmm. Kolik takových procesorů jste nastavoval, když je to pro vas taková brnkačka, jak píšete?
Taková sranda to zase není, kdyby byla, tak by česká rádia nehrála tak hrozne jako hrají....
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Miloslav Soška 19. 03. 2015, 20:16:18
řekl bych, že dneska bohužel hrozně rádia hrát musí. Každé ale hraje hrozně jinačím způsobem, aby se odlišovala od sebe - jsou to produkty komerce a musí svou agresivitou posluchače nějak zaujmout..
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Sax 19. 03. 2015, 21:52:28
Proč by musely hrát hrozně? Tomu nerozumím. Asi narážíte na boj o posluchače pomocí co největší hlasitosti. To je tragedie.
Bavorské VKV stanice hrají moc pěkně, O3 už trochu pumpuje, ale jeste to jde. V Cechach hraje dobře napriklad Country Radio a regionální studio ČRo v ČB.


Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Miloslav Soška 19. 03. 2015, 22:39:09
tak, MPX power 0 dBr se tak nějak teoreticky dodržuje, pokud se nemýlím. Ale stejně, čím více zkomprimovaný zvuk, tím více agresivní, tím více se přitáhnou posluchači, tím více zásahu reklamou...
Název: Re:Jak moc se může lišit zvuk hudební produkce?
Přispěvatel: Petr Svoboda 20. 03. 2015, 08:28:11
Proč by musely hrát hrozně? Tomu nerozumím.
Souhlas. To je skutečně liknavost na straně vysílatelů.

Asi narážíte na boj o posluchače pomocí co největší hlasitosti. To je tragedie. 
Z hlasitosti se stalo politikum. Zorientovaní si mnou ruce, že v těch politických kecech okolo se mluví hlavně o změřené úrovni. A ne o obohacování spektra, selektivní supresi, obecně pozměňování originálu, které se nesnadno průběžně měří jinak než poslechovým testem. Jakkoli je mi to subjektivně nepříjemné, odborně musím obdivovat technické tvůrce některých reklam, jak dokážou zvuk upravit, aby ve vymezeném úrovňovém prostoru dokázali dynamicky hlasitost zpracovat, aby reklamní sdělení posluchače zasáhlo. A přitom stále pohodlně zachovat headroom. Ono to není vůbec o hlasitosti (úrovni), ale o emocionálním zásahu posluchače. Pochopitelně, snadnější je posluchačům „utrhnout“ uši převalenou hlasitostí.

Bavorské VKV stanice hrají moc pěkně, O3 už trochu pumpuje, ale jeste to jde.   
Ano. Sleduji to asi 30 let, a dokud uši sloužily, profesionálně. Teď už jen jako fanda. Ö3 se mi zamlouvalo asi nejvíc jak dokázalo dlouhodobě udržet výbornou kvalitu percepce. Také, jak živá kvalita vždy byla, a to včetně přizpůsobení lokálním podmínkám vysílačů napříč Rakouskem i denní době. A Bayerny byly jen o málo horší. Doba nová, amatérsko-fídbeková_hlavně_hustě_kůlově_onlajnová, mě ale oslovuje čím dál méně.