Fórum Digizone.cz

Hlavní témata => Stereoskopické vysílání (3D televize) => Téma založeno: Lukáš Polák 27. 03. 2010, 21:26:12

Název: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: Lukáš Polák 27. 03. 2010, 21:26:12
Máte již zkušenosti s 3D TV?
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: David Rácz 31. 03. 2010, 15:06:22
Myslím, že tu nikdo není, kdo by měl zkušenosti s 3D v případě televize. 3D z kina - to už je něco jiného. I když Avatar 3D v kině s LCD brejlema - to byla paráda - tuto neděli jsem vzal syna do domažlického kina na 3D Cesta na měsíc - a po 30 min.jsme museli z kina odejít. Ty papírové brýle s červenou a modrou půlkou vůbec na hlavě nedržely a hlavně i po pár minutách jste stále měli levé oko červené a pravé modré. Absolutně se mi 3D efekt vůbec nelíbil, nemělo to žádné jiné barvy - fakt mě to dost překvapilo - byl to můj první film s papírov.brejlema - když mi syn řekl, že má v očích slzičky tak jsme si brejle sundali a zjistil jsem, že to tak udělalo spoutsy dalších lidí vedle nás. Odešli jsme celkem zhrzení už po půl hodině - opravdu si tam člověk zničí oči a vyhodí zbytečně peníze za vstupné. Buďto opravdové 3D s LCD brejlema, nebo raději nic (nebo klasický 2D obraz). Máte také někdo negativní zkušenost z kina na 3D filmu s použitím těch papírových brejlí? Díky
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: milan pospisil 31. 03. 2010, 19:27:42
já mám jedinou zkušenost s 3D a to takovou,že se mi udělalo pěkně zle,podle reakcí okolí jsem nebyl sám komu bylo nevolno
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: Lukáš Polák 31. 03. 2010, 19:30:52
já mám jedinou zkušenost s 3D a to takovou,že se mi udělalo pěkně zle,podle reakcí okolí jsem nebyl sám komu bylo nevolno
Můžete být konkrétnější? Kde jste 3D viděl? IMAX? Televize? PC?
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: milan pospisil 31. 03. 2010, 19:40:45
normálně v kině ,byl to Avatar 3D, mám oční vadu krátkozrakost,nevím jestli je to tím,ale asi to má na to vliv, podobné pocity jsem měl už kdysi když jsem s dětmi sledoval na Tv film ve 3D s klasickými papírovými brýlemi,myslím to byl tenkrát SpyKids 3D
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: Gerhard 06. 04. 2010, 18:54:27
Máte již zkušenosti s 3D TV?

Zkuste Türksat  12685H  SR30000 FEC5/6 , je tam 3D Test
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: zdenek stepanek 21. 04. 2010, 09:26:46
Ono existuje vice brylatych 3D technologii.

Vseobecne znama je cerveno-modra varianta - pasivni bryle.

Pak se v kinech pouziva polarizacni (vertikal a horizontal) - pasivni bryle.

Treti je zatemnovaci LCD - aktivni bryle.

Cerveno-modry bryle pouziva predevsim IMAX. Byl jsem tam pred lety a za sebe muzu rict ze to byl nejlepsi 3D zazitek. Hlava nebolela a 3D efekt nejlepsi, ale za to nemuzou bryle ale system IMAX se dvema promitackama.

Kina dnes jedou predevsim na polarizacnim systemu. S tim jsem byl na avatarovi a jak chytit draka (mimochodem - www.centrumpanorama.cz) a opet zadny problem. Diky jedne promitacce samozrejme neni 3D efekt tak sileny jako v IMAXu, ale skoro bych rekl ze je realnejsi.

Zatemnovaci LCD bryle jsem nezkousel. To se pouziva predevsim u televizi a vzhledem k tomu ze mam pres 10 let starou teslo nijake uhlopricky tak jeste dlouho nevyzkousim.

------------

Rozhodne nelze pausalne tvrdit ze z 3D boli hlava (i to jsem slysel...), jen proste to nekomu vadi. Asi lidem co vidi na obe oci ruzne. Kdyz je jedno oko slabsi (vidi vic tmavejc nebo treba nevidi vubec), tak pak bude obraz blikat s ruznou intenzitou a je to pak podobny bolehlav jako z CRT monitoru s nizkou frekvenci.

Zdenek
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: Pamětník 01. 05. 2010, 12:05:57
"Právě jsem se vrátil z hradu" ;), ne z pankráckého Datartu. Je svátek a tak tam byla absolutní převaha personálu nad kupujícími. Také proto tam asi běží 3D demonstrace na Samsungu 40C7000 bez povšimnutí. Z BR přehrávače do něj pouští nějaká "Monstra". Brýle byly volné, tak jsem tomuto zázraku technologie věnoval pár minut. Osobně mne překvapil pocit, že prostor se koná jen směrem do TV. Nic moc ven z obrazovky nevyčnívalo. Jen drobnosti, plynoucí od diváka do hloubky obrazu jakoby se začínaly pohybovat již před plochou obrazovky. Statický obraz byl celkem pěkný, ale dynamické scény trochu na 3D ztrácely a i mne dost "tahaly" za oči. A to mám zrak v pořádku, nedávno potvrzeno u očaře. O předvedení režimu konverze z 2D na 3D jsem se ani nepokusil, stejně nebylo komu říci. Zkrátka za 45 tisíc mne to ani trochu neuchvátilo, zejména proto, že není zatím na co se koukat. Další vlastnosti TV, jako TVinternet, LAN, PVR Ready a Skype většinou v pohodě zvládá i můj malý NB. Proto jsem odolal a 3D TV nekoupil. :D
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: Dave.1 01. 05. 2010, 20:05:51
Dnes jsem vyzkousel v Letnanech (datart) asi na 5 minut 3D TV od Samsungu. Vypadalo to paradne, taky neco kresleneho. Iluze 3D byla pekna, ten prostor smerem dovnitr TV byl pekne pozorovatelny. Co se tyka zazitku, tak mi to prislo srovnatelne s 3D v kine (zkusenost pouze v Cinestaru, v IMAXu jsem nebyl).

Dovedu si predstavit, ze 3D Avatar by na tom vypadal jak v kine. Prodavac, ktery mi k tomu pri sledovani vypravel naucenou basnicku povidal, ze pry letos na BD Avatar ve 3D vyjde. Zaroven rikal, ze se pocita do konce roku s vydanim 80 titulu. S tim Avatarem nevim, ale co jsem nekde cetl, tak pripravovany neni, mozna tak pristi rok, letos tomu neverim ...

Kazdopadne pekne, domu bych to bral. Verim, ze obsah bude brzo. Horsi je to s cenou, 45 tisic mi prijde moc. Kdyby byla cena kolem 20.000Kc, tak by se o tom dalo uvazovat. Ale moji LCD FULL HD televizi mam necelych 2,5 roku, takze o nove TV neuvazuji. Uvidim, jak se tento format uchyti a treba za 5-6 let do toho pujdu. V te dobe uz obsah bude bezproblemovy. Nyni se spokojim s kinem :)
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: Miloslav Soška 03. 05. 2010, 17:05:59
Na Avataru jsem v kině nebyl, ale v Datartu v Letňanech jsem se na Aliens vs. Predators na Blu-Ray se Samsungem chvilku díval. Bylo to asi 15 minut. Ve srovnání se reálným prostorem mě to připadlo jako směs 2D a 3D a skutečně mě z toho bolely oči, jak se snažily vnímat tuto směsku jako čisté 3D. Takže pocity smíšené až špatné...
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: František Ryšánek 11. 05. 2010, 15:07:57
Jak píše pan Pospíšil, zejména při pohyblivých scénách Vám bude scházet dojem fyzického pohybu, mnoha lidem je z toho zle. Mě osobně stačil 3D dojem při gamesení (už někdy v devadesátých letech z Wolfensteina a Dooma) na dvojrozměrné obrazovce. Ještě horší byl optomechanický trenažér v autoškole. Nikdy více. 3D je kravina, dokud výrobci TV nevymyslí, jak hacknout "čidla zrychlení" v lidském těle. Domnívám se, že tělesný dojem tíhy/zrychlení je výsledkem poskládání vstupů z mnoha různých zdrojů (vestibulární systém + různé zpětné vazby z motoriky) a není proto reálné "hacknout všechna čidla"... pro mě je 3D zajímavá technická hříčka, možná užitečná v některých případech jako 3D rozhraní k počítači (návrh/modelování/studium třírozměrných tvarů), ale určitě ne ke sledování pohyblivých scén v televizi kde se stěhuje pozice kamery. Navíc mi přijde, že rozlišení není moc vysoké - při poměrně malém úhlu mezi osami obou očí bude hloubková informace stát za houby  (jasně, "antialiasing" mezi pixely taky něco napoví - ale stejnak). Nemluvě o dvojitém rámečku a snad i citlivosti na úhel pohledu na obrazovku. Ať mi s tím vlezou na hrb...

Zajímavá je Vaše poznámka, že objekty "málo vylézaly z obrazovky k Vám do obýváku". Možná je to obsahem nahrávky. Možná ne. Teď z hlavy si to nedokážu jasně sesumírovat, nejsem specialista na 3D zobrazení...
Jednak mě napadlo, že pokud by něco "vystrčilo hlavu do obýváku", mělo by si to dávat pozor, aby mu hlava neprotla jehlan, promítaný rámečkem obrazovky, který se sbíhá k Vašim očím - tzn. "před obrazovkou je míň místa".
Druhak mám pocit, že potřebné pootočení/posunutí obou dílčích obrazů (L+P) v rovině obrazovky je závislé vedle vodorovné vzdálenosti Vašich očí také na momentální vzdálenosti průsečíku očních os, tj. na vzdálenosti "stereo-zaostření", tj. na vzdálenosti předmětu, na který se díváte. Tzn. snímaná scéna má vždy konkrétní optimální hloubku či rovinu "stereo-ostrosti" - co je před ní nebo za ní, bude trápit Vaše oči, protože se zrakově-motorická centra v mozku budou snažit zašilhat bulvami při upření pozornosti na bližší či vzdálenější předměty (s následkem rozpadu stereo-vjemu). Tahle optimální rovina stereo-ostrosti by mohla odpovídat vzájemnému úhlu natočení obou kamer. Ono by se to pootočení možná dalo aproximovat digitálně posunutím obrazu, ať už při snímání nebo v postprodukci. Řeší se to vůbec? Už jste někdo pracoval s kamerou pro stereo filmování? Měla spřažené ostření objektivu se "stereo ostřením" úhlu mezi kamerami? :-) Ještě mě napadá, že by to znamenalo, že konkrétní materiál (film) by pak musel předpokládat konkrétní rozměr promítací plochy a vzdálenost diváka. Nemělo by smysl, promítat tentýž film v kině a v televizi. Možná to nakonec není až takový problém. Možná ano :-b
Název: Re: Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: František Ryšánek 12. 05. 2010, 10:47:14
Musím poopravit svou vlastní formulaci. Poslední odstavec o "stereo průsečíku mezi osami kamer" je v některých bodech nesmysl, resp. detaily jsou ještě složitější...

Nejdřív jedno "dementi": pokud by kamery při snímání dynamicky měnily svíraný úhel na předpokládaný objekt zájmu, znamenalo by to, že by divák musel mít bulvy trvale rovnoběžné, tj. upnuty na "průsečík v 3D nekonečnu". Resp. upnuty/protnuty na obrazovku. Nebylo by mu dovoleno šilhat na bližší/vzdálenější předměty. Resp. televize by "šilhala za Vás". To by bylo hodně nepřirozené.

Když v reálném světě zašilháte na konkrétní předmět ve "stereo zorném poli" (3D průsečík), přirozeně se Vám rozdvojí obraz předmětů, které mají jinou "hloubku 3D průsečíku". Takže je jedině v pořádku, že se Vám totéž děje při stereo projekci v kině nebo na TV. Nejpřesnější způsob, jak ve stereoskopii s dvěma plochými obrazy aproximovat tuhle možnost, tj. aby divák mohl "šilhat bulvami" na různě vzdálené objekty podle svého, je snímat scénu dvěma kamerami s trvale rovnoběžnými osami. Divák pak může pseudopřirozeně "zaměřit průsečík" na blízké nebo vzdálené objekty. Možná se to dnes přesně takhle snímá.
Ovšem pozor: předpokládá to, že při projekci předložíte dva obrazy dvěma očím tak, aby při "3D zabulvení na nekonečno" se rámy obrazů překrývaly. Tzn. oba obrazy by musely být navzájem vodorovně posunuty o osovou vzdálenost očí. Pokud to budete promítat na jedinou plochou obrazovku (a oddělovat polarizací/TDM/barvou) tak už oči musí šilhat trochu k sobě pro "kamerové nekonečno" a navíc oba obrazy budou proti optimálnímu stavu trochu pootočené kolem svislé osy...

Alternativní uspořádání: pokud by se měl v průměru zachovat osový úhel očí a kamer (+ překryv rámů), měly by být osy kamer trvale "protnuté" v předpokládané vzdálenosti obrazovky. Divák by měl možnost "šilhat" podle svého - na objekty za obrazovkou i před obrazovkou. Obrazovka by vypadala trochu jako "okénko do světa za obrazovkou".

Ať už jsou kamery rovnoběžné, nebo "protnuté ve vzdáleosti obrazovky", divák sice smí šilhat, ale nesmí v tradičním slova smyslu ostřit (musí mít tvale zaostřeno na obrazovku). A teď si vemte, že snímající kamera naopak nutně potřebuje klasicky ostřit. Takže už na bázi ostření bude vždycky prezentovat konkrétní objekt, na který má zaostřeno (objekty na pozadí, nedejbože i před kamerou, budou už v materiálu rozostřené). Pochopitelně pokud se divák pokusí "přeostřit bulvou" na bližší nebo vzdálenější objekt, který je "na filmu rozmazaný", tak se mu obraz jenom rozostří ještě hůř - a zrakové centrum v mozku pozná, že kouká na nějaké "divné 2D stereo".

No a pak je tu ten problém, že pootočit bulvou v 3D prostoru není totéž, jako pootočit bulvou při pohledu na 2D průmět 3D prostoru (obraz na obrazovce). Pootočení optického snímače (se soustavou čoček) v 3D prostoru nezpůsobí "prosté posunutí výsledného 2D obrazu" - výsledná transformace je složitější, laicky bych to popsal jako "efekt rybího oka". Ten má každá optika, nemusí se jednat o ultra-širokoúhlý objektiv. Takže šilhání na bližší/vzdálenější předměty ve "stereoskopické projekci s dvěma 2D obrazy" opět není totéž, jako šilhání v 3D prostoru. A zase se dostávám k tomu, že by se měl stereo obraz v optimálním případě nějak "předzašilhávat" na bližší či vzdálenější objekty, podle "predikce objektů zájmu", aby to zrakovému centru nepřipadalo tak zdeformované. Napadají mě dva způsoby (příklad pro bližší objekt):
1) zašilhat osami kamer k sobě, ale šoupnout výřezy v obrazu od sebe, aby "výřezy na obrazovce zůstaly na místě" (jenom se obraz trochu pokroutí, jak když přes něj přejedete lupou)
2) snímat kamerami s pevným úhlem (nekonečno nebo obrazovka) a korekci šilhavého rybího oka provádět digitálně v postprodukci. Nebo i přímo ve stereo-kameře, s provázáním na monokulární ostření optiky, případně na nějakou "detekci obličeje" apod., pokud to v profi filmařině není sprosté slovo. Je fakt, že zaostřený objekt se dá asi v postprodukci detekovat docela dobře i podle obrazových dat, případně ručně zvolit.
Zmíněné korekce by každopádně znamenaly, že kamera musí zabírat větší obraz (šiřší zorný úhel), který se posléze ve větší či menší míře ořízne.

"Pamětník" popisuje, že v jím sledovaném demosnímku se moc nevyskytovaly objekty, které by se pohybovaly "před obrazovkou". Jeden z důvodů může být, že zejména blízké objekty vyžadují výraznější "úhel šilhání" a tedy výraznější "korekci šilhavého rybího oka", aby vypadaly přirozeně - a proto je lepší se jim vyhnout. U objektů za obrazovkou je "úhel šilhání" menší, resp. s "hloubkou zašilhání" roste mnohem méně výrazně.

A teď si vemte, že nějaké optické parametry/geometrii má lidské oko, úplně jinou optiku (a potažmo "rybí deformace") má konkrétní model filmové kamery resp. objektivu, navíc objektiv na rozdíl od lidského oka zoomuje, takže má tyhle parametry proměnlivé.

Pak je tu již zmiňovaná "hloubka ostrosti", tj. nakolik se rozmazávají objekty před a za ohniskem. U "tele" zoomu je pozadí rozmazanější. Nemluvě o tom, co udělá telezoom se stereo dojmem. S hloubkou ostrosti cvičí taky clona (prakticky vs. expozice, vs. ISO = vs. šum).

Pro optimální stereo dojem je určitě potřeba, aby materiál měl co největší hloubku ostrosti, aby si oko "mohlo trochu vybrat". Bude potřeba držet se nějakého "lidského" zoomu (ani tele, ani makro), aby byl stereo vjem trochu přirozený. Tyhle omezující podmínky patrně taky docela omezují uspořádání snímané scény. Jinak řečeno, je to další důvod, proč by se filmaři neměli snažit o scény, které jsou příliš "hloubkově členité".

A jak už jsem psal - vzdálenost očí máme sice všichni zhruba stejnou, ale každý máme jinak velkou televizi, jinak daleko, nemluvě o filmovém plátně... takže pokud nám nějaké průmyslové sdružení nenadiktuje konkrétní rozměr a vzdálenost obrazovky, bude stereoskopický dojem vždycky do jisté míry pošramocený už tímhle nesouladem.

Abych si pořád jenom necintal pentli, je to asi celé docela věda. Docela mi stačily tyhle zmínky:
http://nzphoto.tripod.com/stereo/3dtake/
http://nzphoto.tripod.com/stereo/3dtake/fbercowitz.htm
http://nzphoto.tripod.com/stereo/macrostereo/macro3dwindows.htm

Docela by mě zajímalo, jak moc je stereo snímání a postprodukce (resp. 3D rendering do stereo snímku) standardizované, jak moc se liší "řemeslná kvalita" produkce z různých studií a dílen (kameramanů, střihačů, a jak se jim všem říká), technické uspořádání stereo-nádobíčka (kamer atd.) a specifické fígle od různých výrobců, jak moc se liší výstup z drahého profi vybavení od přístupu "částečně nebo úplně na koleně" apod. Jak moc se vůbec liší technologické formáty materiálu?
Jedna kámoška dělá v kině a spekuluje, zda investovat do "3D promítačky"... jak moc jsou snímky z různých dílen kompatibilní s různými kamerami? Není to celé jenom marketingový hype, a reálně hromada ostudných nekompatibilit?

Celé 3D video mi připomíná historii prostorového zvuku: stereo, quadro, 5.1, 7.1, několik systémů surroundu, nakonec to celé zní jako s#$%^a, audiofila to nutně tahá za uši - zvuk v kině je obvykle přebuzený, a i když si pořídíte kvalitní 5.1 reprodukční řetězec domů, věrnost zvuku u většiny filmů je dost mizerná, a celé je to nakonec jenom hromada stárnoucích drahých hraček, které zabírají prostor v obýváku a na které nemáte čas...

BTW, slyšel jsem o případu, kdy si člověk nechal vyměnit pravé zrcátko u auta (tuším Fabie), protože ho "tahal za oči" ohnutý širokoúhlý konec (určený pro vykrytí mrtvého úhlu).
Název: Re:Zkušenosti s 3D TV
Přispěvatel: gregor1985 06. 10. 2015, 12:10:53
Používam tento TV (http://semilton.sk/electronics/televisions/35046450/) pre rok, chcem povedať, že 3D doma je dobrý a TV nemal problémy, ale v divadle moja rodina nie prestal chodiť. Ale moja sestra je taký LG (http://semilton.sk/electronics/televisions/35046448/) na pol roka dva krát bol pod opravy.